Sökning: "ledarskap två perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 348 uppsatser innehållade orden ledarskap två perspektiv.

  1. 1. ”Jag tror inte de är som alla andra”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofie Pilbackes; Gustaf Ribbing; [2024-02-21]
    Nyckelord :Barns perspektiv; relationer; behov; fritidshem; lärare; elev; barnsyn;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att fråga om och lyssna till barns berättelser om sina lärare i fritidshem, vad de värderar och huruvida deras behov blir bemötta. Studien tar en teoretisk utgångspunkt i barnsyn, barns behov samt barns perspektiv. LÄS MER

  2. 2. "Eleven har svårt att sitta stilla" : En dokumentanalys om åtgärder och behovsbeskrivningar i åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Blunck; Petra Bubicic Piros; [2024]
    Nyckelord :Dokumentation; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; särskilt stöd; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Blunck, Jenny och Bubicic Piros, Petra (2024). ”Eleven har svårt att sitta stilla” En dokumentanalys om åtgärder och behovsbeskrivningar i åtgärdsprogram. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Differentierad undervisning – Ett sätt att tänka kring elevers extra anpassningar i klassrummet : En kvalitativ studie om specialpedagogers, lärares och elevers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Emelie Jansson; Anja Hartnor; [2024]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; Extra anpassningar; Motivation; Relationer; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Hartnor, Anja och Jansson, Emelie (2024). Differentierad undervisning: Ett sätt att tänka kring elevers extra anpassningar i klassrummet - En kvalitativ studie om specialpedagogers, lärares och elevers uppfattningar. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90hp. LÄS MER

  4. 4. Konflikthantering i förskolan : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar kring kollegialt och enskilt arbete i samband med konflikter mellan barn

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Josefine Alm; Sandra Karlsson; [2024]
    Nyckelord :conflicts; collegial work; conflict management; conflict resolution; preschool; konflikthantering; pedagogiskt ledarskap; pedagogik; kollegialt arbete; Cohen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogers synsätt och deras arbete i samband med konflikthantering i förskolan kan skapa förutsättningar för barns utveckling och lärande. Genom att utföra semistrukturerade intervjuer med sex förskolepedagoger från två olika arbetslag har vi undersökt hur de ser på konflikter mellan barn och sin egen roll i samband med dessa, samt vilka kollegiala och enskilda konflikthanteringsstrategier som de uttrycker att de använder sig av. LÄS MER

  5. 5. Elevers delaktighet i processer kring särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Angelica Miraglia; Irene Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Barnperspektiv; Delaktighet; Delaktighetsteori; Elever i behov av särskilt stöd; Relationer;

    Sammanfattning : Delaktighet är tydligt framskrivet i skolans styrdokument. Vår bild är att problemområdet kring elevers delaktighet i särskilt stöd behöver utforskas vidare. Huvudpersonen i det särskilda stödet är ju eleven, vars mål är att lyckas utifrån sina förutsättningar. Elevers perspektiv saknas i stor utsträckning i tidigare forskning. LÄS MER