Sökning: "lekkamrater"
Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade ordet lekkamrater.
16. "Man går i skolan för att lära sig, man går ju inte i skolan för att leka". Ett examensarbete om lek i skolans tidigare år.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SyfteStudiens syfte var att undersöka lek som en del av den pedagogiska verksamheten i skolans tidigare år. Genomtre frågeställningar lyfter studien fram, analyserar och diskuterar hur skolvardagen ser ut med lek i fokus och hurbarn och pedagoger uttrycker sig om lek. Studien utförs huvudsakligen från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER
17. Barns fria lek i förskolan - En studie kring leken i ett könsperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Vårt problemområde är hur genus och kön konstrueras i leken i åldrarna tre till sex år.Syftet med examensarbetet är att få en större insikt i hur barn på tre till sex års ålderkonstruerar genus och kön i leken genom deras val av lekkamrater i det egna och detmotsatta könet men också lekarnas innehåll. LÄS MER
18. Skogen som lekarena : En småskalig studie om leken i skogen utifrån några barns och deras lärares perspektiv
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskapSammanfattning : Denna studie har som syfte att beskriva hur några barn upplever leken i skogen och att belysa ett antal lärares föreställningar kring barns lek i skogen. Studiens karaktär är kvalitativ och semistrukturerade intervjuer har använts som angreppssätt. LÄS MER
19. Utelek i Trancoso och Göteborg : En komparativ studie om barns utelek och vänskapsrelationer
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskningSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att lyfta fram några barns egna tankar om lek och vänskap och undersöka vad dessa värderingar och konkreta handlingar kan säga om a) skillnader och likheter över kulturgränser, b) hur barnen upplever och påverkar maktfördelningen genom leken och genom sina kamratrelationer samt c) vad gruppfördelning, rollfördelning och val av lekkamrater kan säga om tillhörighet och gruppens inneboende genusrelationer. Studien är komparativ och gäller barn i Sverige och Brasilien. LÄS MER
20. Barns fria lek i åldersindelade grupper på förskolan : En kvalitativ studie av barns lek
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierSammanfattning : I detta forskningsarbete har vi velat belysa barns fria lek i åldersindelade grupper på förskolan. Vi har utgått från frågeställningarna vilka lekar barnen väljer, vem de leker med och vilket lekmaterial de väljer. Vidare vad det är som påverkar dem i deras val av lek. LÄS MER