Sökning: "lekkamrater"

Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade ordet lekkamrater.

  1. 6. Exkludering i förskolebarns gemensamma lek : En kvalitativ intervjustudie med åtta förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kinia Kemoka; Michelle Arntsen; [2016]
    Nyckelord :Exkludering; gemensam lek; leksignaler; inkludering; samspel; lekkamrater; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka erfaren personals tankar om och erfarenheter av exkludering i barns gemensamma lek. Studiens syfte är även att undersöka erfaren personals arbetssätt när det gäller utanförskap i barns gemensamma lek. Ett sociologiskt perspektiv har valts och även Knutsdotter Olofssons lekteori. LÄS MER

  2. 7. Hur väljer barn på fritids : En studie om hur pojkar och flickor väljer aktiviteter på ett fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Anno Bergstén; [2016]
    Nyckelord :Fritidshem; Lek; Barn; Barns val; Normer; Genus;

    Sammanfattning : Arbetet behandlar hur barn från årskurserna 2-4 på ett fritidshem i en mindre ort i södra Sverige väljer lek och lekkamrater. Avsikten med arbetet är att undersöka pojkars och flickors val samt ta reda på hur barnen i studien uppfattar sina möjligheter att påverka sina leksituationer på fritidshemmet. LÄS MER

  3. 8. Den lekande lärande individen - En studie om olika perspektiv på lekens innehåll och pedagogers roll i barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Betty Levin; Michaela Westergren; [2015]
    Nyckelord :Barns perspektiv; fantasi; lek; lärande; pedagogers perspektiv; pedagogers roll; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogers och barns uppfattningar om lekens innehåll och pedagogernas roll i leken. Studien utgår från följande frågeställningar: Hur beskriver pedagoger och barn lekens innehåll i förskolorna? Vilken roll har pedagogerna i barnens lek i förskolorna? Hur gestaltas pedagogers och barns beskrivning av lekens innehåll i förskolornas miljö och aktiviteter? Hur gestaltas pedagogers roll i barns lek i förskolornas miljö och aktiviteter? För att uppnå syftet har intervjuer och observationer genomförts på två skilda förskolor i södra Sverige. LÄS MER

  4. 9. Vem leker du med? En studie om barns kamratkultur i förskolan ur ett intersektionellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisa Hansson; Jenny Strandgården; [2015]
    Nyckelord :Förskola; Intersektionalitet; Kön; Ålder; Etnicitet; Kamratkultur; Gruppkonstellationer; Makt; Fri lek;

    Sammanfattning : Allt fler barn spenderar alltmer tid i förskolan (Skolverket, 2011). Detta bidrar till att förskolan fungerar som en arena för barns socialisering, kamratskap och grupptillhörighet. I läroplanen (Lpfö 98, rev. 2010) står det att ett av syftena med förskolan är att barnen ska socialiseras till framtidens samhällsmedborgare. LÄS MER

  5. 10. Åldersblandade eller åldersindelade barngrupper i förskolan? - En studie om motiv bakom barngruppskonstellationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Nina Persson; [2012]
    Nyckelord :Barns utveckling; förskola; åldersblandat; åldershomogent; åldersindelat; åldersintegrerat;

    Sammanfattning : Persson, Nina (2012). Åldersblandade eller åldersindelade barngrupper i förskolan? – En studie om motiv bakom barngruppskonstellationer. Malmö: Lärarutbildningen Malmö Högskola.Examensarbetet belyser motiv som ligger bakom de två olika barngruppskonstellationerna, åldersblandade respektive åldersindelade barngrupper i förskolan. LÄS MER