Sökning: "likvärdig service"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden likvärdig service.

  1. 1. Likvärdig tillgång till stöd? : En kvalitativ studie om arbetsförmedlares utmaningar i att ge samma stöd och insatser till arbetssökande män och kvinnor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Theodor Stolper Fröding; Erna Imsirovic; [2023]
    Nyckelord :Arbetsförmedlare; arbetssökande; bristyrken; arbetsmarknadsutbildningar; villkor; hinder;

    Sammanfattning : The main purpose of this study is to examine why the process out to the Swedish labour market is unequal between men and women through the Swedish Public Employment Service. It has appeared through a pilot study that job-seeking men get more support in their efforts to break their unemployment to a greater extent than job-seeking women. LÄS MER

  2. 2. "Det handlar om tur" : Hur logopeder inom hälso- och sjukvården upplever arbetet med barn i skolåldern med språkstörning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Lovisa Järnankar; Frida Olsson; [2022]
    Nyckelord :Developmental language disorder DLD ; school; Speech and Language Pathology; experiences; challenges; conditions; language intervention; Språkstörning; skola; logopedi; upplevelser; utmaningar; förutsättningar; språkliga insatser;

    Sammanfattning : I skolan ställs höga krav på språklig förmåga hos barn och för barn med språkstörning kan det innebära svårigheter att klara skolans kunskapskrav. En språkstörning kan också leda till svårigheter med sociala relationer och socioemotionell problematik till följd av den nedsatta språkliga förmågan. LÄS MER

  3. 3. "Ta mig för det offer som jag är" En kvalitativ intervjustudie om bemötandet av den missbrukande våldsutsatta kvinnan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Joanna Ekdala Bergstrand; Sara Landin; [2022]
    Nyckelord :socialt arbete; kvinnor; missbruk; våld; utsatthet; behandling social work; women; substance abuse; violence; abuse; treatment; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study is based on interviews with women experienced of substance addiction whilst being the victims of violence. The aim was to examine how these women were treated when they sought aid from help services. LÄS MER

  4. 4. Faktorer som bidrar till digital inkludering vid användning av e-legitimationer via kommunala e-tjänster : En fallstudie inom Malmö kommun

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Anna Nilsson; [2022]
    Nyckelord :digital inclusion; digital exclusion; digital divide; local government e-services; municipal e-service; e-identification; eID; digital identification; degree of availability; digital participation; digitalization; digital inkludering; digitalt utanförskap; digital exkludering; digitala klyftor; kommunala e-tjänster; offentliga e-tjänster; e-legitimation; eID; digital identifiering; digital delaktighet; digitalisering;

    Sammanfattning : Nästan allt vi gör på internet kräver att vi identifierar oss med e-legitimation. Ändå erbjuds nästan uteslutande bankernas e-legitimation (BankID) via offentliga e-tjänster, trots att BankID inte är något alla har möjlighet att få. LÄS MER

  5. 5. Relationskompetens i skolan : En intervjustudie om grundskollärares och blivande specialpedagogers uppfattningar om hur goda relationer till elever skapas, samt hur specialpedagoger kan stödja utvecklingen av lärares relationskompetens

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Wahlman; Jeanette Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Relational competence in school; teacher- student relationship relations; special educators; Relationskompetens i skolan; lärar- elev relationer; specialpedagoger;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka fyra låg- och mellanstadielärare och fyra blivande specialpedagogers uppfattningar kring relationskompetens och relationsskapande med bakgrund i att tidigare forskning framhäver vikten av goda relationer mellan lärare och elever som fundamentalt för elevernas välmående och lärande (Sabol & Pianta, 2012). Utifrån det relationella perspektivet ses relationerna som kärnan för all mänsklig aktivitet och tjänar därför som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER