Sökning: "lingvistik psykologi"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden lingvistik psykologi.

  1. 1. Moraliska intuitioner och normativa teorier: Kan konsekventialismen få stöd av vetenskapen?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Mari-Ann Fredriksson; [2023-01-20]
    Nyckelord :moralfilosofi; moraliska intuitioner; neurovetenskap; evolutionär psykologi; mo- ralpsykologi; normativa teorier; deontologi; konsekventialism; trolley-problem;

    Sammanfattning : Peter Singer och Joshua Greene använder neurovetenskap och evolutionspsykologi för att ar- gumentera för att moraliska intuitioner generellt är otillförlitliga vilket innebär att vi inte bör basera moraliska omdömen på dem. Enligt dubbelprocessteorin om moraliska omdömen kopplas moraliska intuitioner som uppkommer genom automatiska reaktioner till deontolo- giska omdömen, medan rationella resonemang i hjärnans manuella läge tenderar att leda till konsekventialistiska omdömen. LÄS MER

  2. 2. Homerisk häpnad

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Yves Diop; [2021]
    Nyckelord :Homer; emotions; wonder; semantics; Homeros; emotioner; semantik;

    Sammanfattning : Emotioner spelar en central roll hos Homeros. Bland emotioner är häpnaden framträdande och situationerna och företeelserna som väcker den är många och av olika slag: människornas möten med människor och gudar, insikter som de härvidlag kan vinna, farhågor och föraningar om avgörande skeenden, deras upplevelser vid anblicken av skönhet, grymhet, gudomlighet och det mänskliga livets hårda villkor och slutligen berättarkonsten själv, kan alla väcka häpnad. LÄS MER

  3. 3. Differences in Applying the Terms “Sex” and “Gender” Across Scientific Authors Active in English and Non-English Speaking Countries

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Rebecca Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Cognitive science; sex; gender; sex differences; language; English; Kognitionsvetenskap; könsskillnader; språk; lingvistik; engelska;

    Sammanfattning : The aim of this present study was to examine whether scientific authors active in English-speaking countries differ from those in non-English-speaking countries in their use of the terms ‘sex’ and ‘gender’. Based on earlier science, findings have shown that the first language (L1) and second language (L2) differ in the neural processes of the brain and working memory. LÄS MER

  4. 4. Rädd, kuvad och med lagom motstånd? : En kvalitativ studie gällande grov kvinnofridskränkning i svensk domstol

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

    Författare :Jessica Solberg; Charlotte Kocsis; [2017]
    Nyckelord :domestic violence; ideal victim; constructing the victim. rule of law; Grov kvinnofridskränkning; ideala offer i rättsprocessen; konstruktioner i rättssystemet; mäns våld mot kvinnor; rättssäkerhet;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine constructions within the Swedish legal system of the plaintiff and the defendant in court cases involving domestic violence. Nils Christies theory of the ideal victim in addition with Strobls criterions was used as theoretical framework. LÄS MER

  5. 5. Dialekters påverkan på varumärkets personlighet och styrka

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Christoffer Tangen; Lukas Morinder; Elin Lyrfors; [2015]
    Nyckelord :Varumärkesstyrka; Radioreklam; Jennifer Aaker; Varumärkespersonlighet; Dialekt; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Dialekters påverkan på varumärkets personlighet och styrka Seminariedatum: 2015-06-04 Ämne/kurs: FEKH29 Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Elin Lyrfors, Lukas Morinder, Christoffer Tangen Handledare: Lars Carlman Nyckelord: Varumärkespersonlighet, dialekt, Jennifer Aaker, radioreklam, varumärkesstyrka. Syfte: Att utifrån existerande teori inom marknadsföring-, lingvistik- och psykologiforskning utreda huruvida användandet av olika svenska dialekter har en inverkan på varumärkespersonlighet, köpintentioner, prispremium och gillande. LÄS MER