Sökning: "livsvärld begrepp"

Visar resultat 6 - 10 av 77 uppsatser innehållade orden livsvärld begrepp.

  1. 6. Mellan lust och olust : Kvinnor som har sex med män och deras erfarenheter av sexuella möten

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Sandra Hägglund; [2023]
    Nyckelord :lust; sexual displeasure; sexual pleasure; objectification; safety; lust; olust; sexuell njutning; sexuellt obehag; objektifiering; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få en djupare förståelse för hur vuxna kvinnor som har sex med män navigerar i spänningsfältet mellan njutning och obehag i sina sexuella möten. Studien har genomförts med en kvalitativ ansats med inspiration från fenomenologin. LÄS MER

  2. 7. När spårket brister : En fenomenologisk studie som lyfter förskollärarens upplevelse kring arbetet med barn som har språkliga svårigheter

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maria Lickander; Tove Laine; [2023]
    Nyckelord :language difficulties; language development; preschool teacher; phenomenology; preschool teachers experiences; life world; essence; phenomenon; language disorder; interviews; språkliga svårigheter; språkutveckling; förskollärare; fenomenologi; förskollärares upplevelser; livsvärld; essens; fenomen; språkstörning; intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att lyfta fram sex förskollärares upplevelser kring arbetet med barn som har språkliga svårigheter. Studien baseras på en kvalitativ forskningsundersökning där förskollärarna intervjuades genom frågor som handlade om deras förutsättningar, metoder, stöttning för barnen, utmaningar och samarbetet. LÄS MER

  3. 8. ”Vi har guppat runt i en båt på ett öppet hav, bara stormat runt” En kvalitativ studie om hur föräldrars livsvillkor förändras av att ha barn med problematisk skolfrånvaro

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emma Rådemo; Stella Skalja; [2022-09-14]
    Nyckelord :problematisk skolfrånvaro; föräldrar; livsvillkor; livskvalitet; välbefinnande; stöd; problematic school absenteeism; parents; living conditions; life quality; well-being; support;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka och få ökad förståelse för hur föräldrars vardag och livsvillkor förändras avseende arbetssituation och ekonomi, välbefinnande och social situation av att ha barn med problematisk skolfrånvaro. Vidare var syftet att få ökad kunskap om och förståelse för föräldrars subjektiva upplevelser kopplat till fenomenet. LÄS MER

  4. 9. “Men jag gillar strukturerat kaos” : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av kontroll i arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Rebecka Jönsson; Nathalie Åkesson; [2022]
    Nyckelord :Arbetsmiljö; attityd; erfarenheter; förskola; förskollärare; kontroll. upplevelser; yrkesuppdrag;

    Sammanfattning : Enligt en Socialförsäkringsrapport från Försäkringskassan (2018) är förskolläraryrket en bransch med hög sjukfrånvaro. Persson och Tallberg Broman (2019) har i sin studie identifierat bland annat att brist på kontroll i arbetet är en faktor som påverkar den psykiska hälsan negativt. LÄS MER

  5. 10. Organiserande syften som stöd för kemiundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om att designa och analysera undervisning om vattnets faser med utgångpunkt i faktaböcker.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Lena Hinders; Therese Hedlund; [2022]
    Nyckelord :Action research; chemistry; Didactic models; organizing purposes; pre-school.; Aktionsforskning; Didaktiska modeller; förskola; kemi; organiserande syften.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om hur Organiserande syften kan användas som stöd för didaktisk analys och design av kemiundervisning i förskolan som tar utgångspunkt i faktaböcker. Som forskningsansats har vi använt oss av aktionsforskning och inom ramen för detta gjordes en didaktisk modellering där vi exemplifierat hur den didaktiska modellen Organiserande syften kan användas som stöd i planering, genomförande samt utvärdering av undervisning i förskolan. LÄS MER