Sökning: "marxistisk film"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden marxistisk film.

  1. 1. Skyltdockor : konsumtionskritik, alienation och reifiering i Karin Boyes debutroman Astarte.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Måns Mannström; [2021]
    Nyckelord :Karin Boye; konsumtionskritik; Astarte; Brecht; Lukács; Adorno; reifiering; alienation; modernism; modernitet; marxism; skyltdockor; jazz; Svedjedal; Domellöf; Björk; Frazer; Haux; Edlund.;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker konsumtionskritiken i Karin Boyes debutroman Astarte från 1931. Romanen gestaltar det framväxande konsumtionssamhället i Stockholm i början av 1900-talet. Genom olika tidsmarkörer som film från Hollywood och jazz kontextualiseras berättelsen i sin tid. LÄS MER

  2. 2. De skulle stå upp mot storföretagen : En marxistisk kritik av spelgrafiken i Cyberpunk 2077 med fokus på relationen mellan konsument och producent

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Fredrik Hagman; [2021]
    Nyckelord :Cyberpunk 2077; Discourse; Visual analysis; Qualitative approach; Critical theory; The Frankfurt School; Commodityfetishism; Commodification; The Culture Industry; Karl Marx’ phases of alienation; Cyberpunk 2077; Diskurs; Kvalitativ visuell analys; Marxistisk läsning; Frankfurtskolan; Varufetishism; Kommodifiering; Kulturindustri;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker spelgrafik i Cyberpunk 2077, mot bakgrund av händelserna kring spelets offentliggörande – som väckte stort raseri och missnöje från inte bara spelarna själva, utan även aktieägare och spelrecensenter. Utgångspunkten i analysen är etablerandet av en diskursiv läsning inom en kvalitativ visuell analys av ett urval bilder som visar hur människor i spelet manipuleras till att köpa produkter som är skadliga för dem. LÄS MER

  3. 3. De skulle stå upp mot storföretagen : En marxistisk kritik av spelgrafiken i Cyberpunk 2077 med fokus på relationen mellan konsument och producent.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Fredrik Hagman; [2021]
    Nyckelord :Cyberpunk 2077; Marxist critique; in-game advertisement; game design; Cyberpunk 2077; Diskurs; Kvalitativ visuell analys; Marxistisk läsning; Frankfurtskolan; Varufetishism; Kommodifiering; Kulturindustri;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker spelgrafik i Cyberpunk 2077, mot bakgrund av händelserna kring spelets offentliggörande – som väckte stort raseri och missnöje från inte bara spelarna själva, utan även aktieägare och spelrecensenter. Utgångspunkten i analysen är etablerandet av en diskursiv läsning inom en kvalitativ visuell analys av ett urval bilder som visar hur människor i spelet manipuleras till att köpa produkter som är skadliga för dem. LÄS MER