Sökning: "matematik c nivå"

Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade orden matematik c nivå.

  1. 11. Matematik, språk och kommunikation. En studie om pedagogers och lärares användning av ett matematiskt språk.

    C-uppsats,

    Författare :Jessica Berntsson; Jenny Ganebratt; [2009]
    Nyckelord :Matematik; matematiskt spr;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka pedagoger och lärares användning av ett matematiskt språk ilärandesituationer med barn i åldrarna 4 till 8 år. Vi har valt att utgå från socialkonstruktivismen, vilken är enlärandeteori som menar att människan konstruerar sin egen kunskap med hjälp av det talade eller det skrivnaspråket. LÄS MER

  2. 12. Introduktion av derivata : En studie ur ett matematikdidaktiskt perspektiv om utlärning och inlärning av ett matematiskt begrepp

    Kandidat-uppsats, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Christina Wahlberg; Tomas Wallgren; [2008]
    Nyckelord :Mathematics; didactics; upper secondary school; derivative; pedagogy; Matematik; matematikdidaktik; gymnasiet; derivata; pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att, utifrån ett matematikdidaktiskt perspektiv, undersöka hur derivata introduceras i gymnasiets kurs Matematik C. Vi har i huvudsak fokuserat på didaktik och kognitiv utveckling. I en genomgång av relevant litteratur har vi tagit del av teorier och resultat från tidigare forskning inom samma område. LÄS MER

  3. 13. Matematik, språk och kultur. Hur påverkas matematikinlärningen av andraspråkselevernas kunskaper i svenska?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Teresa Isa; selwa selihe; [2007]
    Nyckelord :Matematik; kultur; språk; modersmål; invandrare;

    Sammanfattning : Bakgrund: Som blivande lärare har vi intresserat oss för varför matematik är ett svårt ämneför många elever. Vår egen erfarenhet av arbete med barn med invandrarbakgrund har gett ossen tankeställare när det gäller barn med matematiksvårigheter i allmänhet. LÄS MER

  4. 14. Elevers kunskap eller okunskap i addition? En studie om ett antal elevers kunskaper i addition i årskurs 2, utifrån elevdiagnos, elevintervju och lärarintervju

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ingrid Sehlin; Louise Bryngnäs; [2007]
    Nyckelord :Addition; diagnos; individualisering; elevers kuns;

    Sammanfattning : BakgrundNationella- och internationella undersökningar visar att svenska elever har svaga och försämrade kunskaper imatematik. Barnets förkunskaper inom matematik läggs mycket tidigt och skolans första år är viktiga för elevensfortsatta lärande. Dessa kunskaper läggs som grund för eleven att bygga vidare på. LÄS MER