Sökning: "matematik c nivå"
Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade orden matematik c nivå.
11. Matematik, språk och kommunikation. En studie om pedagogers och lärares användning av ett matematiskt språk.
C-uppsats,Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka pedagoger och lärares användning av ett matematiskt språk ilärandesituationer med barn i åldrarna 4 till 8 år. Vi har valt att utgå från socialkonstruktivismen, vilken är enlärandeteori som menar att människan konstruerar sin egen kunskap med hjälp av det talade eller det skrivnaspråket. LÄS MER
12. Introduktion av derivata : En studie ur ett matematikdidaktiskt perspektiv om utlärning och inlärning av ett matematiskt begrepp
Kandidat-uppsats, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att, utifrån ett matematikdidaktiskt perspektiv, undersöka hur derivata introduceras i gymnasiets kurs Matematik C. Vi har i huvudsak fokuserat på didaktik och kognitiv utveckling. I en genomgång av relevant litteratur har vi tagit del av teorier och resultat från tidigare forskning inom samma område. LÄS MER
13. Matematik, språk och kultur. Hur påverkas matematikinlärningen av andraspråkselevernas kunskaper i svenska?
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Bakgrund: Som blivande lärare har vi intresserat oss för varför matematik är ett svårt ämneför många elever. Vår egen erfarenhet av arbete med barn med invandrarbakgrund har gett ossen tankeställare när det gäller barn med matematiksvårigheter i allmänhet. LÄS MER
14. Elevers kunskap eller okunskap i addition? En studie om ett antal elevers kunskaper i addition i årskurs 2, utifrån elevdiagnos, elevintervju och lärarintervju
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : BakgrundNationella- och internationella undersökningar visar att svenska elever har svaga och försämrade kunskaper imatematik. Barnets förkunskaper inom matematik läggs mycket tidigt och skolans första år är viktiga för elevensfortsatta lärande. Dessa kunskaper läggs som grund för eleven att bygga vidare på. LÄS MER