Sökning: "matematiksvårigheter och möjligheter"
Visar resultat 21 - 25 av 58 uppsatser innehållade orden matematiksvårigheter och möjligheter.
21. Differentierad matematikundervisning = matematikundervisning för alla?
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractLudvigsson, Evelina och Tillenius, Kristina (2020). Differentierad matematikundervisning =matematikundervisning för alla? Speciallärarprogrammet, Matematikutveckling, Institutionenför skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
22. Vuxenvärlden har svikit : specialpedagoger och speciallärare om matematiksvårigheter bland flerspråkiga elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i de senare årens utmaningar med underkända matematikbetyg bland flerspråkiga elever i svensk skola. Dess syfte var att undersöka och skapa kunskap om specialpedagogers och speciallärares uppfattningar om och erfarenheter av matematiksvårigheter bland flerspråkiga elever i grund- och gymnasieskolan. LÄS MER
23. Matematikångest ur ett genusperspektiv: Skillnader, orsaker, konsekvenser och lösningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Den här litteraturöversikten behandlar begreppet matematikångest, både allmänt samt ur ettgenusperspektiv. Eftersom matematikångest ofta utvecklas tidigt med risk för att följa medunder hela studietiden, inriktar den här studien sig på hur det går att arbeta med och motmatematikångest både på högstadiet och gymnasiet. LÄS MER
24. Matematiklärares arbete med extra anpassningar - en möjlighet till inkludering av alla elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : 2014 gjordes förändringar i skollagen för att underlätta elevers möjligheter att få stöd för att utifrån sina förutsättningar kunna utvecklas och nå målen och detta utan att formella beslut först måste fattas. Skolinspektionens granskning visar dock att detta arbete kommit olika långt och att det behöver fortsätta utvecklas. LÄS MER
25. Perspektiv på matematik : förutsättningar för stöd av elever i matematiksvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Under 2010-talet har matematikämnet likväl som riktlinjerna för skolans kompensatoriska uppdrag genomgått stora förändringar (Skolverket, 2017). Bakgrunden till detta återfinns i att svenska elevers kunskapsresultat, särskilt i matematik, mellan 2003 och 2012 försämrades både i nationella och internationella mätningar (Skolverket, 2013). LÄS MER