Sökning: "matematiksvårigheter och möjligheter"

Visar resultat 11 - 15 av 58 uppsatser innehållade orden matematiksvårigheter och möjligheter.

  1. 11. Ett specialpedagogiskt arbetssätt för att skapa motivation : En studie om motivationsskapande strategier i specialundervisning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ziwen Zhang; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; Motivational work; remedial teaching; semistructured interviews; Matematik; motivationsarbete; specialundervisning; semistrukturerad intervju;

    Sammanfattning : Zhang, Ziwen (2022). Ett specialpedagogiskt arbetssätt för att skapa motivation.Speciallärarprogrammet i Matematikutveckling, Institutionen för skolutveckling ochledarskap, Lärande och samhället, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 12. Lärares och speciallärares arbete med att anpassa matematikundervisningen utifrån kartläggning av elevers kunskaper i matematik. : En kvalitativ studie med några lärare och speciallärare i åk f-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Louise Lövholm; Jenny Thollander; [2021]
    Nyckelord :Bedömningsstöd; kartläggning; matematiksvårigheter; organisation; specialpedagogiska perspektiv; taluppfattning;

    Sammanfattning : Inför läsåret 2019/2020 infördes en ny garanti i Skollagen (SFS 2010:800): Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga insatser. Reformens syfte var att stärka skolornas arbete med att utveckla elevers kunskaper inom svenska, svenska som andraspråk och matematik. LÄS MER

  3. 13. Matematiksvårigheter i klassrummet : En intervjustudie om vad lärare i årskurs 4-6 upplever villkorar deras arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ronja Leksell Ekblad; Sara Hermansson; [2021]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; Ekonomiska resurser; Inkludering; Tid;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka möjligheter och utmaningar svenska matematiklärare i årskurs 4-6 står inför, när de arbetar med elever med i matematiksvårigheter. Denna studie syftar också till att skapa en ökad förståelse ur matematiklärarens perspektiv. Studien utgår från Lundgrens ramfaktorteori. LÄS MER

  4. 14. En förenklad modell avintensivundervisning.- Modellens påverkan på en elev i matematiksvårigheter och modellens möjligheter och utmaningar för lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Louise Nordqvist; [2021]
    Nyckelord :Simplified; intensive instruction; mathematical difficulties; impact; opportunities; challenges; Förenklad; intensivundervisning; matematiksvårigheter; påverkan; möjligheter; utmaningar;

    Sammanfattning : It is the school's responsibility to give the students teaching that can encourage theirdevelopment and learning. One teaching method that has proven to be beneficial for studentsin math difficulties is intensive instruction. LÄS MER

  5. 15. En förenklad modell avintensivundervisning.- Modellens påverkan på en elev i matematiksvårigheter ochmodellens möjligheter och utmaningar för lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Louise Nordqvist; [2021]
    Nyckelord :Simplified; intensive instruction; mathematical difficulties; impact; opportunities; challenges; Förenklad; intensivundervisning; matematiksvårigheter; påverkan; möjligheter; utmaningar;

    Sammanfattning : It  is  the  school's  responsibility  to  give  the  students  teaching  that  can  encourage  their development and learning. One teaching method that has proven to be beneficial for students in math difficulties is intensive instruction. LÄS MER