Sökning: "mathematics didactics"

Visar resultat 26 - 30 av 53 uppsatser innehållade orden mathematics didactics.

  1. 26. Mobiltelefoners påverkan : Hur mobiltelefoner påverkar problemlösningsprocessen blandgymnasieungdomar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Carl Skogwik; [2019]
    Nyckelord :Mobile phones; problem solving; mathematics; didactics.; Mobiltelefoner; problemlösning; matematik; didaktik.;

    Sammanfattning : Mobiltelefoner är ett starkt växande digitalt verktyg i dagens samhälle, där i stort sett alla idag haren mobiltelefon. Det tillsammans med svenska skolungdomars försämrade resultat i de senasteårens PISA mätningar, där framförallt problemlösningsförmåga mäts, har lett till en debatt gällandehur mobiltelefoner bör finnas tillgänglig i skolans undervisning. LÄS MER

  2. 27. Målande multiplikation : En undersökning av hur multiplikation illustreras i läroböcker för årskurs två

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anna Ahlgren; [2018]
    Nyckelord :multiplication; illustrations; textbooks; mathematics; additive; multiplicative; multiplikation; illustrationer; läroböcker; matematik; additiv; multiplikativ;

    Sammanfattning : This study examines how illustrations are used to introduce the concept of multiplication in Swedish mathematics textbooks intended for use with 2nd grade students. The aim is to find out how instructions and tasks are supported by illustrations by using a sociocultural perspective on learning with focus of mediating artifacts. LÄS MER

  3. 28. Bråkigt i matematikläromedel : En komparativ studie mellan svenska och maltesiska matematikläroböcker i årskurs 4 med fokus på hur tal i bråkform presenteras och konkretiseras

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lidia Weiderling; [2018]
    Nyckelord :Fractions; Mathematics; Didactics; Teaching; Comparative study; Textbook analysis; Sweden-Malta; Bråktal; Matematik; Didaktik; Läromedelsanalys; Konkretisering; Jämförelsestudie; Sverige-Malta;

    Sammanfattning : The aim of this study is to compare two Swedish and two Maltese textbook series in mathematics in the Swedish grade 4 from a mathematical didactic perspective, focusing on how fractions is presented, such as for instance as a number, part of a whole, part of a number, division as a metaphor or a scale, and visualized. The study is based on a comparative approach in which the teaching materials analysed represents their respective countries and schools. LÄS MER

  4. 29. Programmering som verktyg för lärande i matematik : - En empirisk studie av elevers resonemangsförmåga i två olika undervisningsmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Rebecka Johansson; [2018]
    Nyckelord :mathematics didactics; working methods; block programming; reasoning; computational thinking.; matematikdidaktik; arbetssätt; blockprogrammering; resonemangsförmåga; datalogiskt tänkande.;

    Sammanfattning : Programmering som verktyg för lärande i matematik- En empirisk studie av elevers resonemangsförmåga i två olika undervisningsmiljöer För att förbereda grundskoleelever för denna allt mer digitaliserade värld, infördes programmering i kursplanen för matematik den första juli 2018. Syftet med den här studien var att undersöka om arbete i en programmeringsmiljö kan erbjuda nya möjligheter för lärande i matematik jämfört med en ouppkopplad lärmiljö. LÄS MER

  5. 30. Extra anpassningar i matematik : Hur tolkas och fungerar det?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Anna Karin Hammaräng; Inger Nyström; [2017]
    Nyckelord :management and stimulus; mathematical difficulties; individual development plans; teachers’ understanding; ledning och stimulans; matematiksvårigheter; individuella utvecklingsplaner; lärares förståelse;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med en bild av hur enskilda lärare och lärararbetslag förstår extra anpassningar i matematik. Lärararbetslags förståelse av matematiksvårigheter är avgörande för vilka elever som får extra anpassningar och hur dessa utformas. LÄS MER