Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 125 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. What Girls Are Made Of? : A Critical Overview of Gender Stereotyping in Advertising and Research-based Recommendations for Stakeholders

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Valeriia Babkina; [2023]
    Nyckelord :gender stereotyping; gender representation; advertising; marketing; feminist media analysis; gender equality; social sustainability; könsstereotyper; könsrepresentation; reklam; marknadsföring; feministisk medieanalys; könsjämlikhet; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Könsstereotypisering i reklam är ett genomgripande problem som fortsätter att forma och förstärka samhällets normer och uppfattningar om könsroller. Denna masteruppsats syftar till att ge en översikt över den problematiska naturen av könsstereotypisering i reklam, där man belyser de relaterade frågorna och deras konsekvenser, samtidigt som man erbjuder forskningsbaserade rekommendationer till intressenter för att främja mer inkluderande och rättvisa reklampraktiker. LÄS MER

  2. 2. En värld, flera världar : En intervjustudie av gymnasieelevers uppfattning av det Globala Syd, samt kunskaper om olika begrepp gällande det Globala Syd

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper, KV

    Författare :Yasar Thewalim; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vilken uppfattning gymnasieelever som läser geografi har om det Globala Syd, vad de vet om andra begreppet som kan kopplas till det Globala Syd, samt hur skolan kan arbeta för att elevernas kunskaper om det Globala Syd kan förbättras. Syftet med denna studie är att bidra till att öka lärarnas kunskaper om vilka metoder de kan använda i sin geografiundervisning. LÄS MER

  3. 3. Användares syn på integritet och säkerhet i smarta TV-apparater : En studie om uppfattningar och ansvar

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Narges Kamyabi; Vanessa Pristiana; [2023]
    Nyckelord :Internet of Things; Smart Home; Smart TV; Internet of Things; Smart Home; Smart TV; Säkerhet; Integritet; Användare; Integritetsparadox; Ansvar;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker uppfattningar som användare har gällande integritet, ansvar och säkerhet kring deras Smart TV:s. Det som har analyserats är vem användare anser att ansvaret angående säkerheten ligger hos, om det är tillverkare som står för den eller om andra aktörer bär på ansvaret. LÄS MER

  4. 4. Streamingtjänster och sportdokumentärer: Makten över dagordningen : En jämförande studie om skillnaderna på medias rapportering innan och efter serien Formula 1: Drive to survive

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Robin Hällqvist; Karl-Edvard Zetterberg; Pontus Berg; [2023]
    Nyckelord :Agenda setting theory; intermedial agenda setting; quantitative; Content analysis; Formula 1; dagordningsteorin; intermedial dagordning; kvantitativ; innehållsanalys; Formel 1;

    Sammanfattning : I denna studie studeras dagordningsteorin, intermedial dagordning och vilken skillnad som underhållningsmedia, i detta fallet dokumentärer och tv-serier, kan ha för hur media rapporterar om olika ämnen och sporter. Syftet i den här studien är att se hur underhållningsmedium potentiellt kan göra intryck på medias dagordning genom intermedial dagordning. LÄS MER

  5. 5. Sveriges syn på kärnvapen

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sofia Lindström; Shaila Berglund; [2023]
    Nyckelord :kärnvapen; diskurs; Nato; nedrustning; TPNW; FN; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur diskursen kring kärnvapen har förts i svensk media under åren 2014, 2017 och 2022. Detta med bakgrund till det säkerhetspolitiska läget år 2014 med Rysslands invasion av Krim-halvön, antagandet av TPNW i FN 2017, samt Sveriges ansökan om Nato-medlemskap 2022. LÄS MER