Sökning: "medie och kommunikationsvetenskap kvantitativ"

Visar resultat 6 - 10 av 297 uppsatser innehållade orden medie och kommunikationsvetenskap kvantitativ.

  1. 6. Politik För dig på TikTok : En kvantitativ innehållsanalys av valrörelsen 2022 på TikTok

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Douglas Cooper; Tuva Åhsberg; [2023]
    Nyckelord :Medialisering; Gestaltningar; Algoritmer; TikTok; Politik; Riksdagsvalet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att kartlägga vilka partier samt vilket politiskt block som fått mest utrymme på plattformen TikTok under valrörelsen 2022. Fokuset är att ta fram ett underlag till hur plattformen ser ut 2022 samt att kunna diskutera eventuella konsekvenser av resultatet. LÄS MER

  2. 7. Fly. Sök skydd. Larma. : En kvantitativ analys av svenska studenters upplevelse av riskinformation och oro för pågående dödligt våld.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ellinor Andersson; Pernilla Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Worry; school; students; ongoing deadly violence; school attack; school shooting; Oro; lärosäte; studenter; pågående dödligt våld; PDV; skolattack; skolskjutning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att genom en statistisk analys och ur ett riskkommunikationsperspektiv undersöka informationens roll för riskuppfattning och upplevelse av oro kring pågående dödligt våld (PDV) hos studenter vid lärosäten i Sverige. I studien innefattar informationens roll beteenden kopplade till informationssökning, information som trygghetsskapande faktor och informationsbehov. LÄS MER

  3. 8. Att döma en bok efter dess omslag : En studie om visuella trender och könsframställningar på romantikböcker

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Selma Memic; Zuni Aurora Vargas Catalan; [2023]
    Nyckelord :visual analysis; content analysis; visual trends; book covers; romance books; gender stereotypes; visuell innehållsanalys; visuell analys; visuella trender; bokomslag; romantikböcker; könsstereotyper;

    Sammanfattning : Bokomslaget är ett viktigt marknadsföringsverktyg för att attrahera konsumenter och är den första kontakten en läsare har med boken. Romantikböcker står för 18 % av försäljningen av fiktion och 82 % av läsarna är kvinnor. LÄS MER

  4. 9. Sheincares...for animals? : en analys av en kampanj i förmån för välgörenhet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tuvali Ekenman; Eline Johnsson; [2023]
    Nyckelord :Etisk konsumtion; CSR; greenwashing; branding; fast fashion; Shein; Social Sciences;

    Sammanfattning : I följande uppsats gör vi, genom att utgå från diskussionen om mediala diskurser om etisk konsumtion, en retorisk analys av företaget Sheins kampanj Sheincares, som är en kampanj i syfte att donera pengar till djurrättsorganisationer. Vi undersöker den tillhörande hashtagen #Sheincares på plattformen TikTok, som är ett av de sätt Shein marknadsför kampanjen. LÄS MER

  5. 10. #SHEINHAUL – Klimathotets sämsta vän? : en analys av unga kvinnors konsumtionsvanor utifrån Instagram-hashtaggen #SHEINHAUL

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tindra Ekroll Heurlin; Ida Ottosson; [2022]
    Nyckelord :Instagram; Fast Fashion; #SHEINHAUL; Identitet; Bourdieu.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Scrollandet på medieplattformen Instagram är numera en vardaglig rutin för många unga kvinnor. Plattformen har kommit att bli en viktig plats för bland annat stora fast fashion-företag att marknadsföra sig på. LÄS MER