Sökning: "medie och kommunikationsvetenskap kvantitativ"

Visar resultat 16 - 20 av 297 uppsatser innehållade orden medie och kommunikationsvetenskap kvantitativ.

  1. 16. Röst och representation på TV : En kvantitativ innehållsanalys av vems röst som representeras när och hur länge, kopplat till vilket inslag, i TV4s Nyhetsmorgon

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Julia Hahrs; [2021]
    Nyckelord :TV4; Nyhetsmorgon; röst; representation; gäst;

    Sammanfattning : Is there a difference between whose voice is represented in individual elements in TV4’s morning show Nyhetsmorgon? This study aims to map out whose voice is represented in what segment of the show. To have a voice is an important building block in a modern democratic society. LÄS MER

  2. 17. Kvinnor – investera mera! : En kvantitativ studie om hur aktier och privatekonomi utspelar sig på Facebook

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Evelina Berglund; Isabelle Brandt; [2021]
    Nyckelord :Separatism; online communities; facebookgrupper; aktier; privatekonomi; feminism; social marginalisering; praxisgemenskap;

    Sammanfattning : Problemformulering och Syfte: Ämnet som huvudsakligen har undersökts i studien är kommunikation i online communities, digitala grupper på internet. Problemet som vi stött på och avgränsade oss till under detta ämne var sexism inom digital kommunikation. LÄS MER

  3. 18. Svensk reklam vs. den svenska befolkningen : En kvantitativ och kvalitativ analys av icke-vita karaktärers representation i svensk tv-reklam

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Louise Xu; Mathilda Rudolfsson; [2021]
    Nyckelord :commercial; advertising; television; ethnicity; representation; diversity; race; racism; reklam; television; etnicitet; representation; mångfald; rasism;

    Sammanfattning : Följande uppsats är en studie i hur svensk reklam representerar icke-vita respektive vita karaktärer. Internationella studier har visat på att det finns stora brister i hur icke-vita representeras i reklamsammanhang medan det gjorts få liknande studier i Sverige. LÄS MER

  4. 19. Tyvärr, det blir ingen festival i år : En analys av festivalarrangörers kriskommunikation och dess respons på Facebook under covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alexandre Mauvais; Ebba Samuelsson; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; Crisis communication; victim crises; SCCT; Social media; Facebook; Rhetoric; Covid-19; Kriskommunikation; Offerkris; SCCT; Sociala medier; Facebook; Retorik;

    Sammanfattning : Studien undersöker fall av kriskommunikation på sociala medier och dess respons under covid-19 pandemin. Syftet är att få djupare förståelse för kriskommunikation på sociala medier under en pandemi. LÄS MER

  5. 20. En delad bild - svensk kulturhistoria på display : en diskursanalys av Nordiska museet på instagram

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Elsa Hernbrandt; [2021]
    Nyckelord :diskursanalys; kulturhistoria; svenskt kulturarv; instagram; representation; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks vad det är för historieskrivning som reproduceras genom Nordiska museets instagramprofil. Syftet är att studera hur nationell kulturhistoria presenteras och konstrueras genom representation i sociala medier och hur detta förhåller sig till uppfattningar om historieskrivning och nationell identitet. LÄS MER