Sökning: "medie och kommunikationsvetenskap kvantitativ"
Visar resultat 11 - 15 av 297 uppsatser innehållade orden medie och kommunikationsvetenskap kvantitativ.
11. Spelar ursprung någon roll? : En kvantitativ innehållsanalys om hur svensk media porträtterar olika grupper av flyktingar
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Denna studie har som mål att undersöka hur svenska mediers gestaltning av flyktingar skiljer sig åt beroende på deras ursprung. Studien genomförs för att undersöka hur svensk media gestaltar flyktingar från 2015 jämfört med flyktingar 2022. LÄS MER
12. Nätdejting eller traditionell dejting? Det är frågan : en kvantitativ studie om hur dagens studenter vid Lunds universitet upplever dejting
L3-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Nätdejting eller traditionell dejting? Det är frågan. Denna studie är utförd av Fideli Almgren och Ella Lundevall på Institutionen för Medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet. Studien undersöker hur svenska studenter vid Lunds universitet ser på traditionell dejting kontra nätdejting. LÄS MER
13. Personifierad politisk kommunikation i det offentliga rummet : En kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys av Moderaternas valaffischer under tre partiledarperioder mellan åren 2002–2022
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : The aim of this study is to measure the degree of personalization in the election posters of the Swedish parliament party The Moderates between the years 2002-2022. The years are divided into three different time periods for the ruling party leaders. LÄS MER
14. Kan könsdiskriminerande reklam och sociala medier påverka den självupplevda kroppsuppfattningen? : En kvantitativ studie med syfte att synliggöra likheter och skillnader i hur svenska och norska kvinnor uppfattar att deras kroppsuppfattning påverkas av sociala medier och könsdiskriminerande reklam
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Studien fokuserar på skillnader och likheter mellan svenska och norska kvinnors självupplevda kroppsuppfattning. Främst för att synliggöra kopplingar till sociala medier och könsdiskriminerande reklam. Objektifieringsteorin har använts i studien för att förstå fenomenet kroppsskam, självövervakning och självobjektifiering. LÄS MER
15. Säger en arkivbild också mer än tusen ord? : – En kvantitativ innehållsanalys om användandet av arkivbilder inom lokaljournalistiken
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Problemformulering och syfte: Bildjournalisterna har minskat samtidigt som bilderna ökar inom den svenska tidningsjournalistiken. I enlighet med chefer på nyhetsredaktioner anser texten i en artikel vara viktigare än bilden, samtidigt föredras en bild från en bildjournalist framför en bild från internet. LÄS MER