Sökning: "mediering förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 105 uppsatser innehållade orden mediering förskola.

  1. 11. ”Vi anpassar oss efter barnen och inte barnen efter verksamheten” : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares perspektiv på arbetet med inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Wilma Wikström; Anna Viksell; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med att inkludera barn i behov av särskilt stöd i utbildningen på förskolan. Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod där åtta verksamma förskollärare har intervjuats via semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 12. Mångfacetterad tillämpning av bild i språkutvecklande undervisning : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med bild i språkutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Camio Wright; Emine Savas; [2023]
    Nyckelord :Bild; språkutveckling; förskola; kindergarten; estetik; sociokulturellt perspektiv; mediering; artefakter; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under förskollärarutbildningen har intresset för det estetiska ämnet bild och språkutveckling vuxit fram. Anledningen till intresset är utifrån egna tankar hur de två ämnesområden skulle kunna kombineras för att stärka och stötta barns språkutveckling i förskolan. LÄS MER

  3. 13. ”Adekvat digital kompetens och kritiskt förhållningssätt vad sjutton! Behöver barn i förskolan det?” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om hur barn kan erövra digital kompetens och kritiskt förhållningssätt till digitala verktyg i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Eldnor Johanna; Frisk Linda; [2023]
    Nyckelord :Digital kompetens; källkritik; digitala verktyg; förskollärares uppfattningar; Lpfö 18; kritiskt förhållningssätt; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet som formulerades för den här studien var att undersöka hur verksamma förskollärare arbetar i enlighet med den aktuella läroplanen för förskolan Lpfö 18. Utifrån arbetssätt som omfattar digitala verktyg, kritiskt förhållningssätt och adekvat digital kompetens. LÄS MER

  4. 14. Valet av böcker i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare väljer ut böcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Carl Thomsen; Linnea Landström Jacobsson; [2023]
    Nyckelord :Books; book selection; kindergarden; preschool; kindergarden teacher; interests; Böcker; bokval; förskola; förskollärare; målstyrning; intressen;

    Sammanfattning : Studienssyfte är att få en inblick i valet av böcker i förskoleverksamheten och de dilemman som finns gällande val av böcker med hjhjälp av semistrukturerade intervjuer. Genom att undersöka hur förskollärare resonerar kring valet av böcker fåår vi en överblick kring deras tankar om momentet. LÄS MER

  5. 15. Flerspråkiga barn i förskolan : En studie om språkutveckling och inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Eva Triantafyllidou; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språkutveckling; inkludering; kommunikation; förskola; barn; förskollärare;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på hur förskollärare kan arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling och inkludering i förskolan. För att få fram ett resultat har jag gjort fyra kvalitativa intervjuer med fyra förskollärare. LÄS MER