Sökning: "metacognitive awareness"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden metacognitive awareness.

  1. 16. Gymnasieelevers informationskompetens

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefin Prahl Heinesson; [2017]
    Nyckelord :Informationskompetens; Gymnasiet; Källkritik; Relevans; Trovärdighet; Kognitiv auktoritet; Information literacy; Utvärdera; Evaluation; Credibility; Relevance; Student; Elev;

    Sammanfattning : Todays youth faces difficulties when navigating on the World Wide Web where they constantly face an infinite amount of information. Therefore it has never been as important to equip the adults of tomorrow with the information literacy skills they need to be able to navigate and successfully evaluate the information. LÄS MER

  2. 17. Socialpsykologisk metakognition : En intervjustudie om gymnasieelevers syn på det egna lärandet

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Veronica Gustavsson- Rydenvald; [2017]
    Nyckelord :metacognition; knowledge; learning; vocational pedagogy; sociopsychological perspective; metakognition; kunskap; lärande; yrkespedagogik; socialpsykologiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Som verksam gymnasielärare har jag ett stort intresse för elevers lärande och hur betydelsefull relationen mellan elev och lärare är för elevernas kunskapsutveckling. Jag ser en förändring i hur elever förhåller sig till sitt eget lärande och att de inte tror på sin förmåga att lyckas med sina studier. LÄS MER

  3. 18. Metakognitiv medvetenhet och läsförståelse i ett andraspråk : En korrelationsstudie av vuxna inlärare av svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Josefin Schygge; [2015]
    Nyckelord :Metakognition; läsförståelse; svenska som andraspråk; studiebakgrund;

    Sammanfattning : Sambandet mellan hög studiebakgrund och högt resultat på läsförståelsetest – finns det? Hur ser det i så fall ut i förhållande till metakognition vid läsning? Dessa frågor är centrala i den här uppsatsen som berör grundläggande svenska som andraspråk för vuxna. Genom kvantitativ metod bestående av en enkät och ett läsförståelsetest har ett eventuellt samband mellan hög metakognitiv medvetenhet vid läsning och högt resultat på läsförståelsetest undersökts. LÄS MER

  4. 19. Att känna till lärandet : en studie kring målmedvetenhet inom ämnet idrott och hälsa i grundskolans tidigare åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Anna Hallgren; [2013]
    Nyckelord :mål; lärande; pedagogik; didaktik; lärstil; kinestetisk; visuell; auditiv; taktil; förmåga; måluppfyllelse; känna; idrott; hälsa; grundskola;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att synliggöra genom vilka lärstilar kursplanens mål förmedlas från styrdokument till elev samt hur detta påverkar elevens möjligheter att utveckla Lgr11’s kunskapsformer (förmågor). Studiens frågeställningar var: Vilka lärstilar använder sig läraren av då läraren synliggör kursplanens mål under lektionstid? Vilka av Lgr11’s kunskapsformer (förmågor) ges eleven möjlighet att utveckla inom ämnet idrott och hälsa? Metod Studien har en kvalitativ ansats där strukturerade observationer utgjorde forskningsmetod. LÄS MER

  5. 20. Elevers metakognitiva kunskaper i matematik : En enkätstudie kring elevers medvetenhet om sitt matematiska lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Näslund; Camilla Bengtsson Svärd; [2012]
    Nyckelord :Metacognition; mathematics; motivation; Metakognition; matematik; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka elevers motivation och metakognitiva kunskaper i matematik. Vi har undersökt vilken inställning elever, i årskurs ett på gymnasiet har till matematiken, elevers medvetenhet kring hur de lär sig matematik på bästa sätt samt hur elever ser på sitt lärande och vad de gör för att påverka sitt lärande. LÄS MER