Sökning: "metacognitive awareness"

Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade orden metacognitive awareness.

  1. 6. Using Fiction to Create Gender Awareness in the ESL Classroom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jessica Ljung; Ann-Kathrin Mai; [2021]
    Nyckelord :ESL; Gender; Fiction; Teaching; Classroom;

    Sammanfattning : The following study investigates using fiction to create gender awareness and understanding in the ESL classroom. As stated by Skolverket (2013), all teaching is to embody a gender perspective. However, for many educators, this is a multifaceted and difficult subject to grasp. LÄS MER

  2. 7. The effort to engage in leadership development : Motivation to develop leadership as an individual difference moderated by metacognitive awareness

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Nina-Marie Keisu; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 8. Lässtrategier hos elever i skolåren 9-12 : En systematisk litteraturstudie om hur användande av lässtrategier påverkar elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Tim Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Metacognitive strategies; Reading comprehension; Reading strategies; Strategic reading; Metakognitiva strategier; Läsförståelse; Lässtrategier; Strategisk läsning;

    Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie presenteras resultat av vad tidigare forskning konstaterat om lässtrategier i frågan om hur de används och vad de innebär för elever i skolåren 9–12. Uppsatsen visar att den utbildningsforskning som berört lässtrategier under de senaste tio åren inte behandlar strategisk läsning med konsensus i begrepp eller förklaringsmodeller, utan att det istället finns olika synpunkter om både vad lässtrategier är och vad de innebär för läsaren. LÄS MER

  4. 9. ”Eftersom vi vet att vi inte kan lära barn allting, är det bäst att lära dem att lära sig själva” : om lärares undervisning i lärandestrategier i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elin Berglund; Linnea Sköld; [2021]
    Nyckelord :Lärandestrategier; metakognition; självreglerat lärande; metakognitiva strategier; kognitiva strategier; socio-affektiva strategier; lärarperspektiv; svenskundervisning;

    Sammanfattning : The teacher's practice is based on the Swedish curriculum where the concept of strategy occurs hundreds of times however, the concept is not explicit. The concept of learning strategies is vast and implies different interpretations which result in unique teaching methods. LÄS MER

  5. 10. Listen Up! : A study of how teachers in SLA approach the listening skill within upper secondary schools in Sweden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Andersson; Elin Lagerström; [2020]
    Nyckelord :Auditory input; One-way listening; Two-way listening; Dialogic listening; Implicit approach; Explicit approach; Affective filter; Scaffolding; Instructional Scaffolding; Zone of Proximal Development; National Exams; Top-down processing; Bottom-up processing; Metacognitive Awareness; Communicative Language Teaching; Pre-activities; Comprehension checks; Effective listener;

    Sammanfattning : Listening comprehension and listening strategies plays a crucial role in the process of acquiring a language. This study aims to investigate to what extent the listening skill is practised in upper secondary schools in the south of Sweden. LÄS MER