Sökning: "metakognition pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden metakognition pedagogik.

  1. 1. Hur förstår du vad du läser?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Malin Hedberg Kiltorp; Anna Nydén; [2023-09-20]
    Nyckelord :lässtrategier; unga läsare; läsförståelse; explicit undervisning; lågstadiet; grundskola;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka vilka lässtrategier elever i årskurs 3 använder sig av under sin läsning. För att besvara syftet utformades tre frågeställningar över vilka lässtrategier elever i årskurs 3 säger att de använder, vilka lässtrategier de använder och hur medvetna de är över sin lässtrategianvändning. LÄS MER

  2. 2. "Varför säger man inte bara att man springer?" : En undersökande fallstudie om metakognitionens betydelse för språk- och läsförståelse ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Carin Welin; Caroline Erixon Wennersten; [2023]
    Nyckelord :KASAM; läsförståelse; läsförståelsestrategier; metakognition; ordförråd; språkförståelse;

    Sammanfattning : Ett av skolans viktigaste uppdrag är att lära elever att läsa i syfte att de ska vara en del av den samhälleliga gemenskapen samt att kunna läsa för att lära. Trots detta sjunker läsförståelsen hos elever i svensk skola och gapet mellan högpresterande och lågpresterande elever ökar. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelse vid intellektuell funktionsnedsättning - Vad hjälper och vad stjälper?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Berggren; [2021]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; läsförståelse; metakognition; Lix; Ovix; Nominalkvot; faktatext; textförenklingar.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att ta reda på vad som specifikt är svårt för elever med intellektuell funktionsnedsättning vid läsning och förståelse av faktatexter och faktorer som skulle kunna hjälpa elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) i detta. De deltagande eleverna är inskrivna i grundsärskolan. LÄS MER

  4. 4. Att lära sig om sitt lärande : En läromedelsanalys om lärstilar och studieteknik i läromedel för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maja Engström Hellman; Johanna Jonsson; [2020]
    Nyckelord :The Dunn Dunn learning styles model; lärstil; studieteknik; metakognition;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa likheter och skillnader i hur läromedel för svenskämnet årskurs 4-6 utformar uppgifter med hänsyn till olika lärstilar och studieteknik. För att göra detta valdes två läromedel ut, läroboken Prima Svenska 6 och det digitala läromedlet Clio. LÄS MER

  5. 5. Metakognition : I relation till undervisning i en inkluderande skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Franzén; [2019]
    Nyckelord :metakognition; specialpedagogik; inkludering; tänkande; lärandestrategier; stödstrukturer; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att beskriva och analysera några pedagogers tankar om begreppet metakognition i förhållande till sin egen och elevers utveckling och lärande. Studien presenterar några valda delar av forskningen om metakognition och hur denna kan knytas till barnets utveckling och lärares undervisning. LÄS MER