Sökning: "metakognitiv medvetenhet"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden metakognitiv medvetenhet.

  1. 1. Hur förstår du vad du läser?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Malin Hedberg Kiltorp; Anna Nydén; [2023-09-20]
    Nyckelord :lässtrategier; unga läsare; läsförståelse; explicit undervisning; lågstadiet; grundskola;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka vilka lässtrategier elever i årskurs 3 använder sig av under sin läsning. För att besvara syftet utformades tre frågeställningar över vilka lässtrategier elever i årskurs 3 säger att de använder, vilka lässtrategier de använder och hur medvetna de är över sin lässtrategianvändning. LÄS MER

  2. 2. Ämnesläsundervisning i biologi : Gymnasieelevers läsning och förståelse av lärobokstext

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Elisabeth Stenudd; [2022]
    Nyckelord :Ämnesläsundervisning; biologi; gymnasiet; lärobokstext; läsförståelse; lässtrategier;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att ta reda på hur användning av lässtrategier i biologiundervisning på gymnasiet påverkar elevernas läsförståelse av samt inställning till att läsa lärobokstext i ämnet. Undersökningen var en aktionsstudie där elever under en lektionsserie arbetade med lässtrategier utvalda för ämnet biologi, så kallad ämnesläsundervisning. LÄS MER

  3. 3. Svenskundervisning som främjar elevers läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Arta Peci; Selma Balic; [2022]
    Nyckelord :Nyckelord: Läsutveckling; läsförmåga; lässtrategier; svenskundervisning; högstadiet; metakognitiv medvetenhet;

    Sammanfattning : Kunskapsöversiktens syfte är att ge svar på läsundervisningens didaktiska struktur somgynnar elevers läsutveckling. Skolinspektionens granskning pekar på att kunskaper kringvilka förmågor som ska läras ut till eleverna saknas. LÄS MER

  4. 4. Fjärr- och distansundervisning för ”särskilt sårbara elever” under Covid-19-pandemin : En kvalitativ studie ur ett sociokulturellt perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Erik Carlsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vad specialpedagoger i gymnasieskolan säger om situationen för elevgruppen som bedömdes vara särskilt sårbara vid fjärr- och distansundervisning till följd av Covid-19-pandemin, samt att ta reda på vad specialpedagoger lyfter fram som framgångsfaktorer för att stötta denna elevgrupp under denna tid. Begreppet särskilt sårbar vid fjärr- och distansundervisning har använts då Specialpedagogiska skolmyndigheten identifierat vissa elever som särskilt sårbara till följd av den plötsligt uppkommna fjärr- och distansundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Lässtrategier hos elever i skolåren 9-12 : En systematisk litteraturstudie om hur användande av lässtrategier påverkar elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Tim Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Metacognitive strategies; Reading comprehension; Reading strategies; Strategic reading; Metakognitiva strategier; Läsförståelse; Lässtrategier; Strategisk läsning;

    Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie presenteras resultat av vad tidigare forskning konstaterat om lässtrategier i frågan om hur de används och vad de innebär för elever i skolåren 9–12. Uppsatsen visar att den utbildningsforskning som berört lässtrategier under de senaste tio åren inte behandlar strategisk läsning med konsensus i begrepp eller förklaringsmodeller, utan att det istället finns olika synpunkter om både vad lässtrategier är och vad de innebär för läsaren. LÄS MER