Sökning: "metakognitivt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden metakognitivt lärande.

  1. 1. Synliggörande av elevernas metakognitiva förmågor i syfte att utveckla deras eget lärande : En studie om muntlig formativ feedback

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Hamse Jebrir; Kristian Månsson; [2021]
    Nyckelord :Teknik; återkoppling; formativ bedömning; metakognition;

    Sammanfattning : Studien behandlar muntlig återkoppling i teknikundervisning på högstadiet. Studien ämnade besvara vilka kvaliteter som sådan återkoppling bör ha, samt hur muntlig återkoppling riktad mot elevers strategier och tankar i teknikutvecklingsarbete kan påverka deras arbete med att utveckla förslag på lösningar till tekniska problem. LÄS MER

  2. 2. Att stödja flerspråkighet med språkinriktad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Malmö Institute for Studies of Migration, Diversity and Welfare (MIM)

    Författare :Katarina Perez; Charlotta Storm; [2021]
    Nyckelord :Metakognition; metaspråk; multimodala verktyg; samhällsvetenskapligt resonemang; transspråkande.;

    Sammanfattning : Vårt syfte med kunskapsöversikten är att undersöka vad forskningen säger om hur lärare bör stödja elever och utforma sin undervisning för att möta de språkliga variationer som finns i skolan idag. Metoden för detta arbete har varit att genom databaser söka efter relevanta vetenskapliga texter samt att koppla dessa till rådande styrdokument i grundskolan samt gymnasieskolan. LÄS MER

  3. 3. Bidragande insatser som främjar läsförmågan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nathalie Collin; Sofie Schleenvoigt Schalén; [2020]
    Nyckelord :Insatser; läsförståelse; lässtrategier; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vilka insatser som kan bidra och hjälpa elever framåt i sin läsförståelse. Det har även varit att få en djupare förståelse för hur vi som blivande lärare kan lära elever att läsa. LÄS MER

  4. 4. Förståelse är A och O! : En kunskapsöversikt om vad som stöttar grundskoleelevers läsförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Beatrice Fredholm; Linnéa Ståhl; [2019]
    Nyckelord :CORI; Läsförståelse; Läsförståelse modeller; Läsförståelsestrategier; Reciprok undervisning; Questioning the author;

    Sammanfattning : Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi sett en bristfällig läsförståelse hos eleverna. Vissa elever läser flytande, utan att ha någon förståelse för vad de har läst. För att kunna ta till sig information måste man ha god läsförståelse. LÄS MER

  5. 5. Att förstå sitt lärande : En pilotstudie av högstadieelevers uppfattningar om metakognitiva frågor i ämnena bild och svenska

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anneli Vossman Strömberg; [2018]
    Nyckelord :metacognition; metacognitive thinking; metacognitive questions; metacognitive strategies; learning to learn; feedback; self-regulation; formative assessment; learning strategies; visible learning; metakognition; metakognitivt tänkande; metakognitiva frågor; metakognitiva strategier; lära att lära; återkoppling; feedback; självreglering; formativ bedömning; inlärningsstrategier; synligt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med pilotstudien är att pröva hur rekommenderade metoder för att uppmuntra elevers metakognitiva tänkande kan användas. Metakognition handlar om ”att lära att lära” och är relaterat till begrepp såsom återkoppling, självreglering och formativ bedömning. LÄS MER