Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Krisen i Svenska Akademien : En katt och råtta-lek med media

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Stina Meyerson; Alba Volo Wiklund; [2021]
    Nyckelord :Svenska Akademien; Crisis communication; #metoo; Rhetoric; Media Logic; Svenska Akademien; kriskommunikation; #metoo; retorik; medielogik;

    Sammanfattning : The research aims to examine Svenska Akademien’s external crisis communication 2017–2018, in the crisis induced by an exposition of sexual assaults and harassments by the so called "Kulturprofilen" during #metoo. Since the case is a historical event in Sweden and organizational crises of confidence, the study intends to contribute to the research field by adding knowledge about an uncharted area and case. LÄS MER

  2. 2. "Ty den som smittar detta land är du" : Den mytiska argumentationen i Katarina Frostensons K

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Ellinor Borggren; [2020]
    Nyckelord :Katarina; Frostenson; K; retorik; poet; poesi; skönlitteratur; litteratur; Jean Claude; Arnault; Jean-Claude; #metoo; me too; myt; myter; mytisk argumentation; argumentation; argumentationsanalys; svenska akademien; kulturprofilen; forum; roland; barthes; erik; bengtson; argumentationsbas; mytologi; janne; lindqvist; topik; topiker; topos; topoi; bitzer; brummet; mcfarland; k; klubben; matilda gustavsson; dagens nyheter; dn;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har jag undersökt argumentationen i Katarina Frostensons K – en skönlitterär bok som skrevs i en tid (hösten 2017 till våren 2018) då #metoo-rörelsen svepte över världen och 18 kvinnor hade vittnat i DN om övergrepp av en känd kulturprofil med nära band till Svenska Akademien. Flera medier namngav mannen som Jean-Claude Arnault, make till akademiledamoten och poeten Katarina Frostenson. LÄS MER

  3. 3. Två versioner av en händelse : En fallstudie om marknadskommunikation och förhållandet mellan nyhetsmedia och PR-utövare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ellinor Christensson; Emilia Markert; [2019]
    Nyckelord :Marketing communication; public relations; mass media; news management; newsworthiness.; Marknadskommunikation; public relations; massmedia; news management; nyhetsvärdering.;

    Sammanfattning : År 2017 publicerades en artikel av svensk massmedia i samband med metoo- rörelsen. Artikeln rörde sexuella övergrepp av en känd profil med mycket makt inom svensk finkultur. Mannen hade nära samband med den välkända institutionen Svenska Akademien. Redan 1997 uppmärksammades anklagelserna gentemot mannen av kvällstidningen Expressen. LÄS MER