Sökning: "miljö f-3"

Visar resultat 6 - 10 av 29 uppsatser innehållade orden miljö f-3.

  1. 6. Allt för en bättre värld : En strukturerad litteraturstudie om undervisning om hållbar utveckling i grundskolan med inriktning årskurs F-3

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sofia Sandell; Fanny Skogens; [2020]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna strukturerade litteraturstudie är att beskriva och analysera forskning om undervisning om och för hållbar utveckling i skolan med inriktning årskurs F-3. För att uppnå syftet ställs följande fyra frågor; Vad väljer lärare att undervisa om inom hållbar utveckling? Hur undervisar lärare om hållbar utveckling? Varför använder sig lärare av den valda undervisningsmetoden och undervisningsinnehållet? Vilka utmaningar upplever lärare finns vid undervisning om hållbar utveckling? Metoden som använts för att hitta relevant forskning är manuella sökningar och databassökningar. LÄS MER

  2. 7. Hållbar utveckling i två barnböcker -En tematisk barnlitteraturanalys av Frallan räddar världen och Den smutsiga kuppen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emelie Lindhe; [2020]
    Nyckelord :Litteraturanalys; textanalys; bildanalys; barnlitteratur; hållbar utveckling; miljö; undervisning;

    Sammanfattning : I uppsatsen analyseras hur temat hållbar utveckling gestaltas i två nutida barnböcker; Frallan räddar världen av Sara Ohlsson och Lisen Adbåge (2018) samt Den smutsiga kuppen av Maria Frensborg och Ingrid Flygare (2013). Uppsatsen berör barnlitteratur som en del av svenskundervisningen i skolans årskurs f-3 och hur värdegrundsarbete kan integreras. LÄS MER

  3. 8. Didaktiskt perspektiv på lärande om hållbar utveckling : En kvalitativ studie som synligör hur F-3-lärare implementerar hållbar utveckling i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rebecca Holmer; Noor AL-Ibrahimi; [2019]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; miljö; undervisning; pedagogisk; samhällesorienterandeämnen; naturorienerandeämnen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur F-3-lärare arbetar med hållbar utveckling i sin undervisning utifrån de didaktiska frågorna kring innehåll, metod och syfte (vad, hur och varför). Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsmetod, som består av två fokusgruppsintervjuer med sex lärare. LÄS MER

  4. 9. Lärares verktyg för att skapa ett tryggt klassrum för eleverna -En kvalitativ intervjustudie om tryggheten i klassrummet baserat på lärare verksamma i F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Charlotta Wideheim Gunnarsson; Ida Svanholm; [2019]
    Nyckelord :Trygghet; Ledarskap; Relationer; Rutiner;

    Sammanfattning : Alla barn ska känna sig trygga i skolans miljö, vilket medför att det alltid krävs forskning kring området. Syftet med denna studie var att undersöka vilka verktyg lärare använder för att skapa ett tryggt klassrumsklimat och vilka faktorer som bidrog till lärarnas val av verktyg. LÄS MER

  5. 10. Ja, tänk att få ge den där stiftpennan till en elev som inte skriver : Några lärares upplevelse av inkludering och tillgänglig pedagogisk miljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Lundberg; [2019]
    Nyckelord :Inkludering; tillgänglig lärmiljö; pedagogisk miljö; delaktighet; framgångsfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva F-3 lärares uppfattningar om inkludering och tillgänglig pedagogisk miljö. Studien syftar även till att beskriva lärares erfarenheter av framgångsfaktorer och hinder i att skapa en inkluderande och tillgänglig pedagogisk miljö. Den metod som används i studien är induktiv tematisk metod. LÄS MER