Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Varför går jag inte ut oftare? Det kan man ju fråga sig". : Lärares perspektiv på utomhusundervisning i de naturorienterande ämnena år F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Diana Kats; Josefine Varg; [2023]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; lärare; växelverkan mellan teori och praktik; praktiska erfarenheter; upplevelse; naturorienterande ämnena; F-3;

    Sammanfattning : Utomhusundervisning för med sig en mängd positiva aspekter för elever, framförallt vikten av att få uppleva i en autentisk miljö. Forskning visar att trots fördelar, undviker lärare att förlägga undervisning utomhus på grund av tid, avsaknad av ämneskunskaper, resurser samt säkerhetsrisken. LÄS MER

  2. 2. Hållbar utveckling i skolan : En kvalitativ studie gällande hållbar utveckling med fokus på miljö och klimat i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Danielsson; Michaela Melchersson; [2022]
    Nyckelord :Skola; hållbar utveckling; miljö och klimat; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om hur enskilda F-3-lärare arbetar med hållbar utveckling med fokus på miljö och klimat i undervisningen, det vill säga i vilka undervisningssammanhang detta sker och vad undervisningen innehåller. Ansatsen är kvalitativ och perspektivet utgår från ramfaktorteorin. LÄS MER

  3. 3. F-3 lärares arbete med nyanlända och flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Oner; [2021]
    Nyckelord :bildstöd; F–3-lärare; flerspråkiga; nyanlända; relationer; ramfaktorer; resurser; samarbete; språkutveckling; transspråkande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur F–3-lärare arbetar för att främja språkutveckling hos sina nyanlända och flerspråkiga elever och vilka resurser som används samt vilka utmaningar som finns. Jag har valt att använda mig av en kvalitativ undersökning med semistrukturerade intervjuer med fem informanter. LÄS MER

  4. 4. "Det man ska lära i skolan är svårt, så det ska vara lätt att vara i skolan" : En studie om hur grundlärare i årskurs f-3 kan anpassa både undervisning och lärmiljö för att bidra till ökad läsförståelseförmåga hos elever med autism.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Micaela Annas; Carolina Järlstam; [2021]
    Nyckelord :autism; autism spectrum disorder; reading; reading comprehension; adaptations; learning environment; autism; autismspektrumtillstånd; läsning; läsförståelse; anpassningar; lärandemiljö;

    Sammanfattning : This study aims to contribute with increased knowledge about how teaching and learning environment can be designed to increase the conditions for children with autism to achieve the knowledge requirements for reading comprehension in Swedish grade 3, by examining how some elementary teachers describe that they adapt method and environment for students with autism. Theoretical framework consists of Rogoff's socio-cultural theory that all learning can be analyzed through three different lenses: the cultural, the interpersonal and the individual, which together provide a holistic view of learning. LÄS MER

  5. 5. Lärarens val av lärmiljöer i de naturorienterande ämnena : En kvalitativ intervjustudie om F-3 lärares val av lärmiljöer i de naturorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Josefine Wenngren; [2020]
    Nyckelord :NO; lärmiljöer; didaktik; tillgänglig undervisning; delaktighet;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar på att lärare anser att variation av lärmiljöer skapar en större förståelse för naturvetenskapliga fenomen hos eleverna. Forskning visar även att lärmiljöer utomhus skapar en mer tillgänglig och delaktig undervisning. LÄS MER