Sökning: "mobbning su"

Visar resultat 16 - 20 av 28 uppsatser innehållade orden mobbning su.

  1. 16. En textanalys om förståelse av våld i skolan : Genealogi, diskurs och intersektionalitet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

    Författare :Evelina Lapins Fridell; [2012]
    Nyckelord :School environment; school violence; policy; bullying; discourse; power; significant differences; Skolmiljö; skolvåld; policy; mobbning; diskurs; makt; meningsskapande skillnader;

    Sammanfattning : This bachelor thesis investigates the discourses on violence among pupils in a school environment. The overall aim is to gain knowledge on how it is researched, interpreted and understood. The methods employed are genealogical analysis, discourse analysis and intersectional analysis. LÄS MER

  2. 17. Att använda Dynamisk pedagogik för att bearbeta konflikter : Nio pedagogers syn på hur man, med Dynamisk pedagogik kan bearbeta och hantera konflikter som uppstår på sin arbetsplats

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum)

    Författare :Nicklas Lundberg; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur Dynamisk pedagogik, kan användas för att bearbeta och hantera konflikter i förskolans och skolans värld. Följande frågeställningar har besvarats i uppsatsen:-Hur definieras konflikter av lärare och tidigare studenter som lett eller gått kurser i Dynamisk pedagogik?-Vad innebär konfliktbearbetning bland barn och vuxna med hjälp av Dynamisk pedagogik och hur skiljer det sig från annan konflikthantering?-Hur används konfliktbearbetning/ hantering i arbetet med barn och vuxna med hjälp av Dynamisk pedagogik?-Hur kan Dynamisk pedagogik användas för att förebygga och hantera mobbning i skolan?-Hur ser lärare och tidigare studenter som lett eller gått kurser i Dynamisk pedagogik på aggressivitet och våld bland barn och vuxna och hur kan sådana beteenden hanteras?-Hur upplever respondenterna att de har påverkats av den Dynamiska pedagogiken när det gäller deras sätt att hantera konflikter och vad anser de att lärare ska ha för kunskaper om konfliktbearbetning/ hantering? Den metod som använts för att belysa frågeställningarna har varit intervjuer med nio lärare som undervisar i Dynamisk pedagogik alternativt läst kurser i Dynamisk pedagogik. LÄS MER

  3. 18. Olika perspektiv på mobbning i arbetslivet : Interventioner, förväntningar och frustrationer.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Heléne Bivrin; Lovisa Eriksson; [2011]
    Nyckelord :mobbning; arbetsliv; intervention; förväntning; frustration;

    Sammanfattning : Mobbning i arbetslivet är ett reellt problem som inte bara drabbar den mobbade utan hela arbetsplatsen. Arbetsmiljöverket beräknade att 9 % av arbetstagarna i Sverige var mobbade år 2009. Forskare har beskrivit mobbningens omfattning, orsaker, uttryck och konsekvenser men hittills har interventionsforskningen varit mer eftersatt. LÄS MER

  4. 19. Mobbning : Hur menar lärarna och skolpersonal att mobbning kan förebyggas, upptäckas samt åtgärdas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för barn- och ungdomsvetenskap

    Författare :Wala Haddad; [2010]
    Nyckelord :Mobbning; skolan; elev; upptäcka; förebyggande; åtgärder;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera hur lärare kan upptäcka, förebygga samt åtgärda mobbning mellan elever i olika pedagogiska sammanhang. Jag inleder uppsatsen med en teorigenomgång där jag beskriver olika definitioner och typer av mobbning, utbredning av mobbning. LÄS MER

  5. 20.   Hur mår våra ungdomar? : En studie om mobbningens och det sociala stödets betydelse för den psykosomatiska hälsan

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Jenny Mann; [2010]
    Nyckelord :Mobbning; psykosomatisk hälsa; buffertteorin; direkt-effekt teorin; socialt stöd; föräldrarelationer; skolstöd; niondeklassare; Stockholm;

    Sammanfattning : Mobbning är ett relativt utbrett problem bland våra skolungdomar och dess konsekvenser för den utsatte elevens välbefinnande är många gånger allvarliga. Det är därför av stor vikt att framförallt arbeta aktivt för att stoppa mobbning, men även att söka mildra de negativa konsekvenserna av den. LÄS MER