Sökning: "mobbning su"

Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade orden mobbning su.

  1. 11. "Alltså, man får höra så mycket skit bara för man är tjej" : En studie om hur tjejer behandlas i onlinespel

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emil Ståhl; [2015]
    Nyckelord :Cyberbullying; harrassement; online games; phenomenography; young girls; Internetmobbning; internettrakasserier; onlinespel; fenomenografi; unga tjejer;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka kategorier av trakasserier och mobbning tjejer stöter på i onlinespel inom genren MOBA (Multiplayer online battle arena) och FPS (First person shooter). Uppsatsen ämnar även undersöka hur tjejer känner att de blir bemötta och på vilka sätt trakasserier påverkar dem i livet. LÄS MER

  2. 12. Styrningen kring kränkande behandling i skolan : En kritisk diskursanalys av åtta antimobbningsprogram

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Thomas Bergström; [2014]
    Nyckelord :Antimobbningsprogram; kränkningar; normer; normpedagogik; styrdokument; makt;

    Sammanfattning : I den här studien har jag undersökt vilka myndighetsdokument som skolorna i Sverige har att följa för att motverka kränkande behandling av elever. Förutom detta har jag försökt undersöka hur de vanligaste antimobbningsprogrammen klarar av att följa riktlinjerna för detta uppdrag. LÄS MER

  3. 13. ”Du, kan det vara så att han liksom är gay?” : Om pojkars möjligheter att överskrida könsnormer i förskolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Stina Fihn; Tomas Henriksson; [2013]
    Nyckelord :Könsnormer; könsdiskurser; maskulinitet; manlighet; pojkar; förskola; pedagoger; heteronormativitet; positionering; överskrida; makt; homosexualitet; sexualitet; homofobi;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur pedagoger tänker kring och upplever pojkar som överträder traditionella könsnormer samt vad de har för erfarenheter av de hinder och möjligheter som möter könsöverskridande pojkar. Vår metod har varit en kvalitativ intervjustudie med pedagoger som arbetar/t i förskola. LÄS MER

  4. 14. Destruktiva maktrelationer mellan lärare och elever : En kritisk diskursanalys av fenomenet mobbning med särskilt fokus på asymmetriska maktrelationer mellan lärare och elever

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sofia Rönn Edsfeldt; Alexandra Rönnqvist; [2013]
    Nyckelord :mobbning; kränkningar; lärare; elever; maktrelationer; diskursanalys; kritisk diskursanalys; diskurser; idealtyper;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ur ett kritiskt diskursanalytiskt perspektiv analysera hur fenomenet mobbning, även kallat kränkningar, mellan lärare och elever konstrueras diskursivt på tre arenor. Dessa arenor är forskning om mobbning, läroplaner och skollagen samt fokusgruppssamtal mellan lärarvikarier. LÄS MER

  5. 15. "Det kräver bara lite mer tid och det kräver bra personer omkring dig." : Unga vuxna med rörelsehinder berättar om sin skoltid.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ingrid Dahlberg Nylund; [2013]
    Nyckelord :Cerebral Palsy; disability; disabled; inclusion; life history; listen to students voices; bullying; normalization principle; physical disabilities; teaching assistant; school day; educational biography; Cerebral Pares; funktionshinder; funktionsnedsättning; inkludering; livshistoria; lyssna till elevers röster; mobbning; normaliseringsprincipen; rörelsehinder; elevassistent; skolvardag; utbildningsbiografi;

    Sammanfattning : Utifrån Normaliseringsprincipen och demokratiska strömningar under andra hälften av 1900-talet påbörjades på skolområdet en integreringsprocess. Begreppet inkludering introducerades senare för att markera skolans ansvar i frågan. Trots inkluderingsuppdraget har avskiljande lösningar inom skolan åter blivit vanliga. LÄS MER