Sökning: "modersmålets betydelse i språkutveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden modersmålets betydelse i språkutveckling.
1. Modersmålets roll i klassrumsundervisningen : En kunskapsöversikt om språkutveckling och andraspråksundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Detta examensarbete utforskar användningen av modersmålet vid andraspråksinlärning i klassrumsundervisning. Studien utgår från den övergripande frågeställningen: Vad kännetecknar forskning om modersmålsanvändningens betydelse för elevers språkutveckling under de tidigare åren i skolan? Denna studie syftar till att undersöka betydelsen av modersmålsanvändning för flerspråkiga elevers lärande och språkutveckling vid andraspråksinlärning i klassrumsundervisning. LÄS MER
2. Modersmålets betydelse för undervisning : - En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om modersmålets betydelse för lärande
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att öka medvetenheten om modersmålets betydelse för elevers lärande. Uppsatsen ger en beskrivning av hur modersmålsundervisningen organiseras i Sverige, samt ämneslärares uppfattningar om modersmålets betydelse för tvåspråkiga elever. LÄS MER
3. Flerspråkighet i förskolan : Förskollärares konstruktioner av modersmål och språkutveckling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärare konstruerar sitt arbete med språkutveckling, modersmål, barns lärande och utveckling i förskolans verksamhet. Studien har socialkonstruktionism som vetenskapsteoretisk utgångspunkt. LÄS MER
4. "Alla språk är lika viktiga" : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar kring deras metoder och modersmålets betydelse för att främja flerspråkiga barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna studie undersökte hur förskollärare främjar flerspråkiga barns språkutveckling. Syftet valdes då det finns förskollärare idag som saknar kunskaper och medvetna metoder. Det sociokulturella perspektivet användes för att tolka resultatet. LÄS MER
5. Modersmålets betydelse : En kvalitativ undersökning om hur lärare i årskurs 1–3 och modersmålslärare uppfattar ett eventuellt samarbete
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping UniversitySammanfattning : Idag finns det visserligen forskning som visar att ett samarbete mellan klasslärare och modersmålslärare ökar andraspråkselevers språk i allmänhet. Det finns däremot ingen forskning med fokus på andraspråkselevers läsförståelse. LÄS MER