Sökning: "modersmålets betydelse i språkutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden modersmålets betydelse i språkutveckling.

  1. 1. Modersmålets roll i klassrumsundervisningen : En kunskapsöversikt om språkutveckling och andraspråksundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Farah Mohamed Mohamed; [2024]
    Nyckelord :Modersmål; språkutveckling och andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utforskar användningen av modersmålet vid andraspråksinlärning i klassrumsundervisning. Studien utgår från den övergripande frågeställningen: Vad kännetecknar forskning om modersmålsanvändningens betydelse för elevers språkutveckling under de tidigare åren i skolan? Denna studie syftar till att undersöka betydelsen av modersmålsanvändning för flerspråkiga elevers lärande och språkutveckling vid andraspråksinlärning i klassrumsundervisning. LÄS MER

  2. 2. Modersmålets betydelse för undervisning : - En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om modersmålets betydelse för lärande

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mania Farah; Israa Al Azzawi; [2023]
    Nyckelord :Ämneskunskap; modersmål; klasslärare; studiehandledare; flerspråkighet; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att öka medvetenheten om modersmålets betydelse för elevers lärande. Uppsatsen ger en beskrivning av hur modersmålsundervisningen organiseras i Sverige, samt ämneslärares uppfattningar om modersmålets betydelse för tvåspråkiga elever. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet i förskolan : Förskollärares konstruktioner av modersmål och språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnea Mellberg Ekenberg; Henrik Schlüter; [2022]
    Nyckelord :Diskursanalys; diskurspsykologi; flerspråkighet; förskollärare; modersmål; socialkonstruktionism; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärare konstruerar sitt arbete med språkutveckling, modersmål, barns lärande och utveckling i förskolans verksamhet. Studien har socialkonstruktionism som vetenskapsteoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  4. 4. "Alla språk är lika viktiga" : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar kring deras metoder och modersmålets betydelse för att främja flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elisabeth Wolff; Astrid Grapp; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Sociokulturella perspektivet; Flerspråkighet; Modersmål; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte hur förskollärare främjar flerspråkiga barns språkutveckling. Syftet valdes då det finns förskollärare idag som saknar kunskaper och medvetna metoder. Det sociokulturella perspektivet användes för att tolka resultatet. LÄS MER

  5. 5. Modersmålets betydelse : En kvalitativ undersökning om hur lärare i årskurs 1–3 och modersmålslärare uppfattar ett eventuellt samarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Isabella Edoff; [2021]
    Nyckelord :läsförståelse; andraspråk; modersmål; samarbete; grundskolan; ordförråd; lässtrategier;

    Sammanfattning : Idag finns det visserligen forskning som visar att ett samarbete mellan klasslärare och modersmålslärare ökar andraspråkselevers språk i allmänhet. Det finns däremot ingen forskning med fokus på andraspråkselevers läsförståelse. LÄS MER