Sökning: "motivation och habitus"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden motivation och habitus.

  1. 1. Tävling i undervisningen: En nyckel till motivation eller potentiell exkludering? : en kvalitativ studie om tävlingsmoment i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :August Frisk Lindahl; Björn Idh; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att undersöka på vilket sätt lärare i idrott och hälsa anser att undervisningen påverkar elevernas uppfattning av tävling och hur denna uppfattning kan variera beroende på tidigare erfarenheter.   -       Hur arbetar lärare i ämnet idrott och hälsa med tävling som ett medel för elevernas kunskapsutveckling?  -       På vilket sätt anser lärare i ämnet idrott och hälsa att tävlingsmoment i undervisningen påverkar elevernas motivation till att delta?  Teori och metod Studien utgick från ett teoretiskt ramverk som inkluderar begreppet habitus från Pierre Bourdieus sociala verktygslåda samt Engströms praktiker och logiker. LÄS MER

  2. 2. A shortcut to success or a detour out of habit?

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för redovisning och finansiering

    Författare :Frida Krüeger; Isabelle Insulander; [2023]
    Nyckelord :overwork; motivation; socialization; junior professionals; finance;

    Sammanfattning : This paper explores the professional experiences of junior analysts at nine different investment banks in Stockholm to study the causes of overwork within the investment banking sector. Through the use of a qualitative research method where ten junior analysts were interviewed, we discover that implicit rules embedded in the environment of the investment banks inform the perception of overwork as a short-term sacrifice operating as an effective tool in achieving long-term professional and financial success. LÄS MER

  3. 3. ”DE HAR JU OCKSÅ ORO KRING DERAS FRAMTID” : Om studie- och yrkesvägledningens möjligheter att bidra till skolans brottsförebyggande arbete i utsatta områden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Amanda Helmersson; Beatrice Olsson; [2023]
    Nyckelord :kriminalitet; riskfaktorer; skyddsfaktorer; motivation; självtillit;

    Sammanfattning : Kriminalitet sjunker allt lägre ner i åldrarna och idag är det ett aktuellt samhällsproblem med det eskalerande skjutvapenvåldet i Sverige. Skolans brottsförebyggande effekt är sedan tidigare etablerad, men studie- och yrkesvägledningens roll är relativt outforskad. LÄS MER

  4. 4. Intranationella migrationserfarenheter bland simmare på riksidrottsgymnasium under Covid-19

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Alexander Almeida Sundell; [2023]
    Nyckelord :Intra-national; migration; national; sports; high school; Covid-19; swimming; Bourdieu; Intra-nationell; migration; riksidrottsgymnasium; Covid-19; simning; Bourdieu;

    Sammanfattning : Atleter mellan 16-18 år migrerar allt oftare till andra orter inom Sveriges gränser med ambitionen att fortsätta sin idrottsliga karriär parallellt med gymnasiala studier, så som genom ett riksidrottsgymnasium [RIG]. En migration bland så unga atleter är dock en osäker investering och följs utifrån en migrationsaspekt utav flera anpassningssvårigheter samt psykologiska, psykosociala och akademiska utmaningar. LÄS MER

  5. 5. Vad vill du bli när du blir stor? : En kvantitativ studie om faktorer bakom socionomstudenters studieval

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Michela Jabrolahdo; Lene Valdebenito; [2023]
    Nyckelord :Socialt arbete; socionomstudenter; altruism; motivationsfaktorer;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa studie har sitt fokus på faktorer som motiverar valet av att bli socionom. Individuella faktorer inkluderar studenternas bakgrund, intressen och tidigare erfarenheter, medan strukturella faktorer innefattar utbildningens utformning och arbetsmarknadens förutsättningar. LÄS MER