Sökning: "motivation skola matematik"

Visar resultat 16 - 20 av 59 uppsatser innehållade orden motivation skola matematik.

  1. 16. Hur påverkar digitaliserad undervisning elevernas lärande i matematik? : En kunskapsöversikt.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lisa Franzén; Carolina Hult; [2020]
    Nyckelord :IKT; Matematik; Digitala Verktyg; Elever En-Till-En;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad forskning säger om hur digitaliserad undervisning påverkar elevernas lärande i matematik. Digitalisering är något som tar allt större plats i elevernas vardag och så även i dagens skola. Därför är det av största vikt intressant hur digitala verktyg påverkar elevernas lärande. LÄS MER

  2. 17. Skilda Världar : Lärares och elevers skilda uppfattningar om motivation

    Master-uppsats, Mälardalens högskola/Utbildningsvetenskap och Matematik

    Författare :Jennifer Sembrant; [2020]
    Nyckelord :Motivation; lärande; erfarenhet; yttre motivation; inre motivation; KASAM; SDT; Zone of Proximal Development; Cummins Fyrfältare;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att försöka förstå fenomenet motivation genom att undersöka hur några elever upplever motivation och hur några lärare uppfattar elevers motivation. Eleverna som deltog i studien studerade naturbruksprogrammet på en gymnasieskola i Mellansverige och lärarna som deltog i studien arbetade på samma skola. LÄS MER

  3. 18. Lärarens betydelse för elevens motivation i matematik

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jakob Florén; Ingemar Nilsson; [2020]
    Nyckelord :lärande; undervisning; ledarskap; matematik; motivation;

    Sammanfattning : Ämnet matematik är och har genom åren varit omdebatterat. Elevers låga kunskapsnivåer och studieresultat har inom skolan ansetts som ett problem och gett upphov till att ämnet fått ett stort fokus bland forskare. LÄS MER

  4. 19. Varierande hinder och svårfångade möjligheter för språkintroduktionselever : En vansklig resa i tiden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Johan Sjödin; [2019]
    Nyckelord :academic; language; socio-cultural; mathematics; shortcomings; obstacles; progress; factors; språkintroduktion; sociokulturell; matematik; motivation; kartläggning; hinder; flerspråkig; framgångsfaktor;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utgår från ämnet matematik och bygger på intervjuer av språkintroduktionselever, möten och diskussioner med lärare samt resultat från ett delprov i matematik. Resultaten har tagits fram genom en bred, induktiv tematisk analys och beskriver elevuppfattningar kring hinder och möjligheter som de upplevt i undervisning före ankomst till Sverige respektive inom språkintroduktionsundervisning i Sverige. LÄS MER

  5. 20. Högpresterande elever i matematik

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jessica Justad NIlsson; Emelie Petersson; [2019]
    Nyckelord :God undervisning; högpresterande elever; motivation; synligt lärande;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie med semistrukturerade frågor belyses högpresterande elevers situation i dagens skola i Sverige och vad som påverkar dessa elever till att prestera på en hög nivå. Syftet med denna studie är att undersöka huruvida högpresterande elever i matematik blir utmanade och stimulerade i skolan, samt vilka faktorer som kan påverkar deras lärande så att de når sin fulla potential. LÄS MER