Sökning: "motivation skola matematik"

Visar resultat 11 - 15 av 59 uppsatser innehållade orden motivation skola matematik.

  1. 11. Elevers motivation till matematik : Hur skapar lärare i årskurs 1-3 motivation och lust hos eleverna till att lära sig matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Yaman Saleh; [2021]
    Nyckelord :elever; matematik; motivation; skolan; undervisning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur lågstadielärare i årskurs 1-3 främjar elevernas motivation när det gäller matematikundervisning.Studien utgår från tre frågeställningar som ligger i grunden till denna studie: På vilket sätt använder lärare på en kommunal skola i mellan Sverige de viktiga faktorerna för elevers motivation i sin matematikundervisning? Vilka andra arbetsmetoder i matematikundervisning förutom de viktiga faktorerna kunde observeras i undervisningen hos lärare på en kommunal skola i mellan Sverige? Vilka effekter av lärarens motivationsarbete kunde observeras under matematiklektionerna?I den Studien har använts en kvalitativ metod där två observationer genomförts på tvåutbildade lågstadielärare och semistrukturerade intervjuer på tre utbildade lågstadielärare. LÄS MER

  2. 12. Pojkars upplevelser av likvärdighet inom betygsättning i matematik i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Akar Karami; Ronja Öven; [2021]
    Nyckelord :Grades; validity; stereotypes; motivation; culture; mathematics; equality; foreign; genders; mathematics education; Betyg; validitet; stereotyper; motivation; kultur; matematik; likvärdighet; utländsk; kön; matematik undervisning;

    Sammanfattning : Alla barn har rätt till en likvärdig utbildning, vilket innefattar rätten till en likvärdig betygsättning. Organisationer och myndigheter, såsom Förenta nationerna, Skolverket och Diskrimineringsombudsman, belyser gång på gång vikten av alla barns lika värde i skolan. LÄS MER

  3. 13. Undervisning bortom matteboken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jimmy Adolfsson; Erika Ingesson Bertilsson; [2021]
    Nyckelord :multimodalitet; matematik; matematik; multimodal; praktikarkitektur;

    Sammanfattning : Ämnet matematik är mer än ett teoretiskt tillämpat ämne som enbart bör undervisas med en pappersburen bok. Istället innehåller ämnet en språklig sida som behöver bemötas och föras in iden dagliga undervisningen. Ett sätt att beskriva flera sätt att skapa mening är genom ordet multimodalitet. LÄS MER

  4. 14. Varför ska man lära sig matematik? En studie om elevers motivation och deras lärares syn på det

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Alan Pappiland; [2020-09-07]
    Nyckelord :motivation; matematik; Self-Determination Theory; SDT; Ryan; Deci;

    Sammanfattning : Denna studie ämnade att utforska vad mellanstadielärare anser motiverar elever till att lära sig ämnet matematik och hur elever i sin tur upplever sin motivation till att lära sig ämnet matematik. Frågeställningarna var följande: Hur upplever lärare elevers motivation i matematik och hur motiverar lärare elever i matematik?, Hur motiverade är elever i matematik och kommer elevernas motivation utifrån eller inifrån? Och hur väl stämmer lärares uppfattningar överens med elevers uppfattningar? Datainsamling skedde med enkäter i fyra klasser (två fjärdeklasser och två femteklasser), samt semistrukturerade intervjuer med fyra lärare på samma skola. LÄS MER

  5. 15. Hur kan vi utmana högpresterande elever i matematik på högstadiet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Jörnelius; [2020]
    Nyckelord :nivågruppering; acceleration; berikning; högpresterande elever;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ur ett elevperspektiv åskådliggöra huruvida högpresterande elever inom ämnet matematik på högstadiet får tillräckligt med stöd och motivation, samt förslag på hur detta kan förbättras. Genomförandet gjordes utifrån ett fenomenologiskt förhållningssätt med semistrukturerade kvalitativa intervjuer som metod, och utfördes på två olika skolor, en kommunal skola och en friskola. LÄS MER