Sökning: "musik i spel"

Visar resultat 16 - 20 av 162 uppsatser innehållade orden musik i spel.

  1. 16. Omvårdnadsinterventioner för att minska barns oro i perioperativ vård : En litteraturstudie

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Jenny Stenvall; Linda Sundkvist; [2022]
    Nyckelord :Anaesthesia; nurse-patient relationships; perioperative care; perioperative nursing; Anestesi; perioperativ omvårdnad; perioperativ vård; sjuksköterska-patientrelationer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Perioperativ oro hos barn förekommer hos upp uppemot sextio procent av alla barn som genomgår anestesi. Oron kan påverkas utifrån livssituation, fantasier, tankar och tidigare upplevelser i samband med sjukhusvård. LÄS MER

  2. 17. Rytm och agens i datorspel : En studie om spelares upplevelse av hot och angelägenhet i ett platforming-spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Vincent Jernkrook; [2022]
    Nyckelord :Agens; platforming-spel; musik; rytm; hot;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur musikalisk rytm påverkar en spelares agens i ett 2D-stridsspel. Tidigare forskning menar att rytm är starkt knutet till biologiska och psykologiska synkroniseringsprocesser och att musik kan agera som en agent för en kompositörs intentioner. LÄS MER

  3. 18. Vad ska vi göra idag? : Musiklärares prioriteringar inom givna ramar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Michael Klemmé; [2022]
    Nyckelord :Ramfaktorer; personliga ramar; musikämnet; musikpedagogik; musiklärare; musikundervisning; Lgr11; Lgr22;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få fördjupad kunskap om hur musiklärare prioriterar olika moment utifrån det centrala innehållet i läroplanen i förhållande till tidsplanen för musikämnet, samt vilka ramar som styr dessa prioriteringar. I studien intervjuades 6 musiklärare som alla undervisar i högstadiet och materialet bearbetades sedan och analyserades utifrån ett ramfaktorteoretiskt perspektiv där sex ramfaktorer tydligast framträtt ur empirin och således valts ut att studera. LÄS MER

  4. 19. Användande av audioledtrådar för navigation samt problemlösning i ett FPP spel : Hur påverkar användandet av audioledtrådar navigationen samt problemlösande i ett förstapersonsperspektivspel (FPP) spelarens övergripande upplevelse i jämförelse med ledtrådar i visuell kontext?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Alexander Jonson Bode; [2022]
    Nyckelord :Ljud; Musik; Navigation; Speldesign; Audioledtrådar; Grafikledtrådar;

    Sammanfattning : Denna studie jämför hur audioledtrådar och grafikledtrådar upplevs i en 3-D spelmiljö. Ett pilottest och ett speltest genomfördes för att besvara frågeställningen. I speltestet fick åtta speltestare lösa två uppgifter. LÄS MER

  5. 20. Iberia

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

    Författare :Ludvig Gunne Lindström; [2022]
    Nyckelord :piano; Albéniz; Spanien; Iberia; Andalusien; flamenco;

    Sammanfattning : Detta arbete är ett försök att utröna hur andalusiska folkmusikaliska stildrag tar sin form i Isaac Albéniz pianosvit Iberia, och hur insikter om detta kan nyttjas i samband med interpretationen av samma verk. Som bakgrund ges en beskrivning av den andalusiska folkmusikens historia och dess kännetecknande element, med avgränsning till flamencon. LÄS MER