Sökning: "musik i spel"

Visar resultat 21 - 25 av 162 uppsatser innehållade orden musik i spel.

  1. 21. Tur i spel, otur i kärlek? : En multimodal kritisk diskursanalys om könsroller i realityserien True Love Sverige

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Klara Hedberg; [2022]
    Nyckelord :Multimodal kritisk diskursanalys; Reality-tv; populärkultur; genus; könsroller; socialsemiotik; True Love Sverige;

    Sammanfattning : I följande studie undersöks hur realityserien True Love Sverige konstruerar könsroller. Syftet är att få insyn i hur media kan påverka vår identitet, samt blottlägga hur en produktion går till väga för att kommunicera ett visst budskap. LÄS MER

  2. 22. Determinism eller slump : Hur påverkas spelupplevelse av adaptiv kontra slumpmässig dynamisk musik?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Robin Johansson; Carl Olander; [2022]
    Nyckelord :Datorspel; determinism; slump; adaptiv-musik;

    Sammanfattning : Forskning visar på att adaptiv musik har positiva effekter på spelupplevelsen och att det föredras över linjär musik. Denna studie undersöker därför de dynamiska aspekterna som skiljer adaptiv från linjär musik genom att explorativt undersöka hur spelare beskriver skillnader i spelupplevelse i ett FPS-spel som baseras på adaptiv musik i jämförelse med dynamisk musik vars musikaliska förändringar sker baserat på slump. LÄS MER

  3. 23. Elevmotivation ur musiklärarperspektiv : En enkätstudie av musiklärares uppfattningar om elevers motivation och användning av digitala verktyg i musikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Thomas Kelly; [2022]
    Nyckelord :musiklärare; enkät; digitala verktyg; elevmotivation;

    Sammanfattning : Det primära syftet med denna studie var att bidra till kunskap om elevers motivation, mer specifikt musiklärares uppfattningar om huruvida elever drivs av inneboende motivation, yttre motivation eller båda. Andra mer specifika områden undersöktes också, bland annat hur digitala verktyg kan användas för att inspirera och motivera elever i musikämnet. LÄS MER

  4. 24. Musik och ljud i virtuellavärldar : En soundscape-analys av tv- och datorspelen Battlefield 1 och It Takes Two

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sam Nydélius Larsson; [2022]
    Nyckelord :datorspel; tv-spel; soundscape; filmfunktioner; musik i spel; ljud i spel; ludomusicology; ljudlandskap; dieges;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöks ljudet och musiken i två svenska speltitlar vid namn Battlefield 1 och It Takes Two. Battlefield 1 från år 2016 är ett fps spel medans It Takes Two från år 2021 är ett action-äventyr spel. Det är en nivå från vardera spelsom det fokuseras på. LÄS MER

  5. 25. Leken, var är du? En skådespelares undersökning av lekfullhet som strategi i repetitionsarbetet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Malin Vispe; [2021-11-19]
    Nyckelord :Skådespeleri; prestationsångest; lek; lekfullhet; repetition; teater; självkritik; närvaro; strategi; barndom;

    Sammanfattning : Är teater lek? I mitt arbete undersöker jag lekens relation till teater, och framförallt till repetition. Under repetitioner har jag upplevt att jag kan hamna i ett tillstånd där jag känner mig låst, att jag inte kan komma in i närvaron i rummet för att jag bedömer och recenserar mig själv. LÄS MER