Sökning: "musik och medier"

Visar resultat 21 - 25 av 183 uppsatser innehållade orden musik och medier.

  1. 21. Medierande verktyg och artefakter i musikundervisningen i grund- och grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Amelie Kennedy; Rakel Iglesias; [2023]
    Nyckelord :musik; inkludering; NPF; grundsärskola; grundskola; ensemblespel; anpassning;

    Sammanfattning : Den här studien har tagits fram för att reda på hur musikundervisningen i grundskolan och grundsärskolan läggs upp och anpassas genom medierande verktyg och artefakter samt tekniska artefakter. Studien behandlar även vilka skillnader det kan finnas i bemötandet av elever med funktionsvariationer i grundskolan jämfört med grundsärskolan. LÄS MER

  2. 22. Den digitala valutans roll i musikbranschen : En undersökning av hur antalet streams, likes och följare påverkar svenska och danska artisters karriärer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Daniel Almeida; William Hensch; [2023]
    Nyckelord :Digitala interaktioner; digitalitet; feedback; följare; likes; motivation; musik; social feedback; sociala medier; streams; streamingtjänster; talbaserad feedback.;

    Sammanfattning : Denna undersökning fokuserar på hur digitala interaktioner påverkar motivationen hos svenska och danska artister inom populärmusikgenrer. Genom en kvantitativ ansats formulerade vi fyra propositioner och genomförde en enkät med 99 artister, främst DIY-artister som har släppt musik under den digitala eran. LÄS MER

  3. 23. Lika villkor för musicerande : - En studie om genuskonstruktioner och könskoder i musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Pontus Östberg; [2023]
    Nyckelord :genus; genuskoder; genusmönster; instrument; musikundervisning; undervisning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie berör musikundervisning utifrån ett genusperspektiv. Syftet är att ta del avlärares tankar kring flickors och pojkars musicerande samt hur lärare ser på instrument- ochgenreval i musikundervisningen. Studien har socialkonstruktivism och genusteori som teoretiskautgångspunkter. LÄS MER

  4. 24. ”Musik är en positiv kraft som jag vill ha i min verksamhet”. En intervjustudie om musik i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Astakhova; William Göransson; [2022-03-17]
    Nyckelord :Musik; Fritidshem; Identitetsskapande; Sociokulturell teori; Lindströms modell;

    Sammanfattning : Undervisningen i fritidshem ska ge eleverna möjlighet att skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. Vår erfarenhet från verksamhetsförlagd utbildning är att musik inte har en given plats i fritidshemmet i jämförelse med andra estetiska uttrycksformer. LÄS MER

  5. 25. Spirits, Bath Houses & Music : A Qualitative Textual Analysis of the Music & Characters in Spirited Away

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Anna Johansson; Malin Wollin Persson; [2022]
    Nyckelord :Film Music; Characters; Spirited Away; Textual analysis; Multimodality; Neoformalism;

    Sammanfattning : This thesis delves into film music and how it can be used to shape and influence the viewer on different levels, as well as how the music in itself portrays a character. A qualitative textual analysis was used in order to get an answer to these questions. LÄS MER