Sökning: "musikteori undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden musikteori undervisning.

  1. 1. KREATIVT MUSIKSKAPANDE : Teori och praktik i gymnasieskolans kompositionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Emil Karsendal; Oskar Lidström; [2024]
    Nyckelord :Musik; komposition; undervisning; strategier; musikteori.;

    Sammanfattning : Den här studien undersökte undervisningsstrategier som kunde sammanlänka musikämnets teoretiska och praktiska delar i gymnasieskolans kompositionsundervisning. Som bakgrund till arbetet låg gymnasiekursen arrangering och komposition vars läroplan till stor del fokuserar på musikens teoretiska aspekter. LÄS MER

  2. 2. Det absoluta gehörets betydelse i gehörsundervisning – En intervjustudie utifrån både elevers och lärares perspektiv på gymnasieskolan och musikhögskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Julius Ekvall; [2023]
    Nyckelord :musik; instrument; ton; klang; pitch; absolut gehör; relativt gehör; music; tone; sound; absolute pitch; perfect pitch; relative pitch; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study focuses on ear training at secondary and university level where the phenomenon of absolute pitch is in focus. The study is partly from the perspective of two groups: students with absolute pitch, and teachers with experience teaching students with absolute pitch. LÄS MER

  3. 3. Harmoni eller dysfori i en praktisk teori : En socialsemiotisk studie av stråklärares arbetssätt i musikteoretiska moment i stråkundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Ebba Erikzén Hermond; [2023]
    Nyckelord :music theory; string teacher; social semiotics; multimodality; meaning offer; music school; musikteori; stråklärare; socialsemiotik; multimodal; meningserbjudande; kulturskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande arbete är att undersöka hur stråklärare designar användningen av musikteoretiska moment i enskild stråkundervisning. För att undersöka detta har ett antal lektioner med lärare i stråk videoinspelats som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  4. 4. Harmonilära - en performativ konst med teoretisk täckmantel : Hur upplever klassiska musiker en mer praktiskt inriktad undervisning i harmonilära?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Rasmus Fröderberg; [2023]
    Nyckelord :music theory; pedagogy; harmony; improvisation; partimento; musikteori; pedagogik; harmonilära; improvisation; partimento;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete grundar sig i en nyfikenhet kring praktiska övningar och komplement till den vanligtvis teoretiskt lagda undervisningen i musikteori. Den nutida forskningen uppmanar till en mer praktiskt inriktad undervisning då mycket av den musikteori som lärs ut idag saknar pedagogisk tanke. LÄS MER

  5. 5. Det står ju i boken! : En fallstudie av den semiotiska designen av musikteoretiska läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Daniel Larsson; [2022]
    Nyckelord :music theory; harmonic theory; textbooks; social semiotics; textual analysis; multimodality analysis; musikteori; harmonilära; läroböcker; socialsemiotik; textanalys; multimodal analys;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur musikteoretiska läroböcker är designade med avseende på praktiskt och kreativt omsättande av musikteori. Forskning om musikteoretisk undervisning visar att elever och studenter uppskattar när teoretiska kunskaper omsätts till något praktiskt och kreativt som dessutom relaterar till deras egen musikaliska praktik. LÄS MER