Sökning: "närmiljö undervisning"
Visar resultat 11 - 15 av 58 uppsatser innehållade orden närmiljö undervisning.
11. Utomhusundervisning i förskolan: faktorer som möjliggör undervisning utomhus : En intervjustudie med förskollärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Utomhusvistelse utgör en viktig del av förskolans vardag. Tidigare forskning visar att vistelse utomhus har positiv påverkan på barns hälsa, välmående, koncentrationsförmåga och inlärning. LÄS MER
12. Närmiljöns användning och betydelse för undervisningen i fritidsverksamheten
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Abstract Genom vår utbildning och den verksamhetsförlagda praktiken upptäckte vi att närmiljön inte trycks vara ett område inom fritidsverksamheten som har använts i någon större utsträckning. Därför ville vi utforska området vidare och vad som gör att närmiljön inte nyttjas i fritidsverksamheten. LÄS MER
13. ”När vi planerar för något, då blir det jättebra” : Förskolegården som undervisningsmiljö
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Den här undersökningen syftar till att undersöka en del av den planerade undervisningen på förskolegården, nämligen ur några förskollärares perspektiv. Förskolans styrdokument belyser vikten av att ge barn möjlighet att utveckla en varsam inställning till sin närmiljö (Lpfö 18 2018, s. 9), vilket förskolegården kan anses vara. LÄS MER
14. Skolgården som klassrum för undervisning i NO
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Det finns en generell uppfattning av att barn mår bra av att vara utomhus, främst av fysiska, psykiska och sociala aspekter. Genom att undersöka hur lärandet i naturorientering påverkas av undervisning på skolgården eller i skolans närmiljö lyfts för- och eventuella nackdelar vilka kan ge en insikt om didaktiken och dess utfall. LÄS MER
15. Att observera och sortera i närmiljön : en variationsteoretisk studie av systematiskaundersökningar av närmiljön i F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ÄmnesdidaktikSammanfattning : Denna studie har haft som syfte att vinna kunskap om hur elever i F-3 kan utveckla sin förmåga att göra observationer och sortera några vanligt förekommande trädarter i sin närmiljö. I studien har variationsteorin och det sociokulturella lärandeperspektivet använts som ramverk för att besvara de tre ställda forskningsfrågorna om vilka kritiska aspekter som måste synliggöras för att eleverna ska utveckla förmågan att observera och sortera, att känna igen några trädarter i närmiljön vintertid och hur undervisning kan möjliggöra detta. LÄS MER