Sökning: "närmiljö undervisning"
Visar resultat 16 - 20 av 58 uppsatser innehållade orden närmiljö undervisning.
16. Förskollärarens syn på undervisning i utomhusmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka hur förskollärare ser på sina lärmiljöer och hur de planerar för undervisning i utomhusmiljöer. Studien tar sin utgångspunkt i följande frågor: Hur ser förskollärare på sin lärmiljö och närmiljö utomhus? Vilka för/nackdelar samt svårigheter upplever förskollärarna på förskolegården och miljöer i direkt anslutning till förskolan? Det empiriska materialet bygger på en enkätstudie med fjorton förskollärare vid olika förskolor i Mellansverige. LÄS MER
17. Närmiljöns påverkan på friluftsliv : En intervjustudie om hur närmiljön påverkar kunskapsområdet friluftsliv och utevistelse på högstadieskolor i fjällmiljö jämfört med stadsmiljö
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Friluftsliv och utevistelse är ett kulturarv i Sverige och har bevisats leda till en förbättrad hälsa. Därför finns det ett starkt stöd för friluftsliv och utevistelse i kursplanen för idrott och hälsa. LÄS MER
18. Barns representation av sin materiella närmiljö : En studie gjord med utgångspunkt i barns fotografier av sin förskola i Sverige och Sydafrika
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om vad som kommer till uttryck som viktigt i den materiella miljön i en svensk respektive sydafrikansk förskolekontext, via barns fotografier. I studien deltar två förskolor, en i Sverige och en i Sydafrika. Barnen fick i uppgift att fotografera sin förskolas materiella miljö. LÄS MER
19. Hur, vad, varför men glöm inte var : utomhuspedagogik - ett komplement till denvanliga undervisningen i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Vårt syfte med detta arbete har varit att fastställa vilka fördelar det finns med att inkludera utomhuspedagogik i historieundervisningen. Vårt intresse för denna fråga kommer dels ifrån ett delat historieintresse, dels ambitionen att historieämnet ska var något intresseväckande som eleverna vill lära sig mer om. LÄS MER
20. Undervisninig i närmiljö : Hur elever och pedagoger anser att undervisning på historisk plats gynnar inlärningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : .... LÄS MER