Sökning: "nationella prov svenska 2010"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden nationella prov svenska 2010.

  1. 1. Nationella prov – ett mål i sig? : Svensklärares arbete inför de nationella proven i grundskolans årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Alva Brodersen; Laura Zaki; [2023]
    Nyckelord :washbackeffekten; nationella prov; svenska; årskurs 9; bedömning; likvärdighet; omfattning; kursplan;

    Sammanfattning : De nationella provens betydelse för betygsättningen i grundskolans årskurs 9 skärptes i Skollagen år 2018 genom en formulering om att de ska särskilt beaktas (Skollagen 2010:800, 20a). Denna omformulering har i tidigare forskning visat sig i hur en allt större andel lärare upplever att dessa prov påverkar undervisningen i en hög grad. LÄS MER

  2. 2. Nationella prov i läsförståelse årskurs tre : En litteraturstudie om faktorer som påverkar elevers resultat samt provets validitet och reliabilitet som mätinstrument

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Axelsson; Amanda Eriksson; [2022]
    Nyckelord :nationella prov; provstress; provtagningsmotivation; test-taking skills; validitet; reliabilitet;

    Sammanfattning : Detta arbete belyser forskning om nationella prov i läsförståelse i årskurs tre. År 2010 infördes obligatoriska nationella prov redan i årskurs tre då svenska elever visat sjunkande resultat i internationella kunskapsmätningar. Nationella prov är de första prov med hög personlig insats elever genomför. LÄS MER

  3. 3. "Det kanske blir likvärdigt men inte rättvist" : Lärarnas uppfattningar kring anpassningar och likvärdighet vid de nationella proven i svenska för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Hägglund; Tuuli Töyli; [2021]
    Nyckelord :Extra anpassningar; nationella prov; språkstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Hägglund, Anna och Töyli, Tuuli (2021). ”Det kanske blir likvärdigt men inte rättvist”. Lärarnas uppfattningar kring anpassningar och likvärdighet vid de nationella proven i svenska för elever med språkstörning. LÄS MER

  4. 4. Bygga broar mellan läsaren och texten, en studie om röst och kausalitens förekomst hos de sakprosatexterna i nationella proven från 2013

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Basim Jadari; [2020]
    Nyckelord :Nationella prov; röst; kausalitet; svenska som andraspråk; läsförståelse; läsbarhet;

    Sammanfattning : Under 2010-talet har Sverige tagit emot människor från andra länder. I många skolor runtom i Sverige studerar elever som inte har svenska som modersmål. Vilket kan bidra till att det blir mer ansträngande för en andraspåkselev att tillgodogöra sig undervisningen i jämförelse med en elev med svenska som modersmål. LÄS MER

  5. 5. Uppmuntrar provet till kritisk litteracitet? : En undersökning av ett nationellt prov i skriftlig framställning för kursen svenska 1 på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Gabriella Blomqvist; [2020]
    Nyckelord :Kritisk litteracitet; critical literacy; nationella prov; skrivundervisning; kritiska skrivkompetenser; kritiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Tidigare studier har visat att en viktig aspekt ofta saknas i den skrivundervisning som eleverna ges inom ramen för svenskämnet i skolan. Fokus har för ensidigt riktats mot skrivfärdighet och genreanpassning. LÄS MER