Sökning: "naturvetarprogrammet"
Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade ordet naturvetarprogrammet.
6. Retorik i GY11. En studie av förstaårsgymnasisters retorikkännedom samt deras syn på retorik och den nya retorikkursen i GY11
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : AbstractSyftet med studien är att söka kunskap om förstaårsgymnasisters retorikkännedom, och undersöka om dennakännedom kan kopplas till social bakgrund och gymnasieprogram. Av intresse är också att undersöka hur eleverser på den potentiella nyttan med retorikkunskaper, samt i vilken utsträckning de kan tänka sig att väljaretorikkursen som individuellt val. LÄS MER
7. Studiemotivation inom kärnämne och karaktärsämne hos elever på gymnasieskolans teoretiska respektive praktiska program
Kandidat-uppsats, Akademin för hälsa och arbetslivSammanfattning : Det pågår en skolpolitisk debatt om andelen kärnämnen respektive karaktärsämnen inom gymnasieskolans teoretiska och praktiska program. Syftet med studien var att undersöka om det finns en skillnad i studiemotivation bland gymnasielever i kärnämnen respektive karaktärsämnen beroende på om de går ett teoretiskt program eller ett praktiskt program. LÄS MER
8. Kulturella hemförhållanden och dess påverkan på betyg
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Uppsatsen och undersökning är gjord i syfte att kartlägga och granska de kulturella hemförhållanden som råder och nyttjandet av dessa samt hur detta påverkar gymnasieelevernas skolprestationer och deras betyg i Samhällskunskap A. Vår undersökning bygger på teorin om att elever med bättre kulturella hemförhållanden också är bättre rustade för att lyckas i skolan och att detta syns i deras betyg. LÄS MER
9. Bedömning av lärprocesser utifrån matriser
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att utföra en studie med avsikt att undersöka några gymnasieelevers synpunkter kring att arbeta med bedömningsmatriser. I studien undersöker jag också om eleverna anser att de blivit mer medvetna om betygskriterierna för de olika betygsstegen genom att arbeta med bedömningsmatriser. LÄS MER
10. Fysik - kan det vara något för flickor? : En kvalitativ studie om undervisningsmetodikens betydelse för ämnet fysik
Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska högstadieflickors inställning till metodikfrågor i ämnet fysik. Studien granskar vilken slags undervisningsmetodik som dominerar dagens fysikundervisning samt undersöker vilken metodik flickor anser som mest befrämjande i meningen av förståelse, lärande, intresse och motivation till fortsatta fysikstudier. LÄS MER