Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. KVALITET OCH INNOVATION SKA VÄLJA OSS. Organisationskommunikation och rationalitetsprinciper. Karlstad universitetsbiblioteks forskningsfrämjande uppdrag.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Sabina Ostermark; [2021-02-17]
    Nyckelord :Forskningsbibliotek; neoinstitutionell teori; organisationskommunikation; Akademi; forskningsfrämjande; rationaliteter;

    Sammanfattning : This thesis draws from institutional theory when analyzing organizational communication at Karlstad University (KAU). Focal point is the research library and primarily their purpose to support and facilitate research and the dissemination of knowledge. LÄS MER

  2. 2. Kampen om kommunikationen : En kvalitativ studie av Försvarsmaktens kommunikation och uppdrag

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Anna Woodcock; Elin Salemyr; [2021]
    Nyckelord :Swedish Armed Forces; neo-institutional theory; social-semiotic theory of multimodality; multimodal discourse analysis; qualitative data analysis; Försvarsmakten; neoinstitutionell teori; multimodal socialsemiotisk kommunikationsteori; multimodal kritisk diskursanalys; kvalitativ dataanalys;

    Sammanfattning : During the last decade, the Swedish Armed Forces have been struggling to achieve recruitment goals and to retain military personnel. To attract more people to join the agency, and to increase the knowledge about the agency’s role and function in society, the Swedish Armed Forces continuously run campaigns. LÄS MER

  3. 3. När isomorfismen kom till stan: En kritisk diskursanalys av Helsingborgs stads hållbarhetskommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Martina Hellman; Kajsa Andersson; [2019]
    Nyckelord :strategisk kommunikation; neoinstitutionell teori; legitimitet; isomorfism; kritisk diskursanalys; aspirerande kommunikation; hållbarhet; strategic communication; neo-institutional theory; legitimacy; isomorphism; critical discourse analysis; aspirational talk; sustainability; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study is to increase the knowledge of how communicative standardisation between institutions upholds established notions about sustainable development in society. With a social constructionist approach, we analyse how sustainability discourses are constructed within the Agenda 2030, and if these discourses are reproduced in the sustainability communication of the city of Helsingborg. LÄS MER

  4. 4. Journalister och PR-konsulter – grannar som inte hälsar? En kvalitativ studie om nyhetsvärde i svenskt PR-arbete

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Desirée Frank; Alicia Asklund; [2019]
    Nyckelord :PR; nyhetsvärde; neoinstitutionell teori; gatekeeping; medielogik; medialisering;

    Sammanfattning : AbstractTitel: PR-konsulter och journalister – grannar som inte hälsar? En kvalitativ studie om nyhetsvärde i svenskt PR-arbete.Författare: Alicia Asklund och Desirée FrankNivå: Examensarbete på kandidatnivå inom Medie- och kommunikationsvetenskap Institution: Konst, Kultur och Kommunikation (K3)Fakultet: Kultur och samhälle Lärosäte: Malmö universitet Handledare: Emil Stjernholm Examinator:Termin och år: Vårterminen 2019Sökord: PR, nyhetsvärde, nyhetsvärderingskriterier, neoinstitutionell teori, gatekeeping, medielogik, medialisering, tematisk analys, retorisk analys, kvalitativ studie, intervju, textanalysSökord: PR, nyhetsvärde, nyhetsvärderingskriterier, neoinstitutionell teori, strategisk kommunikation, tematisk analys, retorisk analys, kvalitativ studie, intervju, textanalysProblembakgrund och syfte: Konkurrensen om medieutrymmet ökar och skapar nya kommunikativa spelregler som PR-konsulterna måste förhålla sig till. LÄS MER

  5. 5. Kommunerna på Youtube – En undersökning av hur svenska kommuner använder Youtube som kommunikationsverktyg

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Lina Olofsson; [2018-10-29]
    Nyckelord :Youtube; principer för kommunikation; Facebook; kommuner; filmklipp;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur kommuner använder Youtube. Uppsatsen använder neoinstitutionell teori och principer för kommunikation. För att besvara frågeställningarna skickades en enkät ut till alla kommuner i Sverige som hade ett konto registrerat på Youtube vid tidpunkten då undersökningen genomfördes. LÄS MER