Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Barns lekregler : En studie om hur barns lek kontrolleras av normer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Kathrine Scharling; [2023]
    Nyckelord :Normer; kön; genus; ålder; makt;

    Sammanfattning : Normer och olika maktrelationer finns i alla sociala samspel bland alla människor. Inte minst hos barn (Johansson & Pramling Samuelsson 2007, s.16). Vi formas och skapar olika subjekt utefter vad som är klassat som normativt i just den kontext vi befinner oss i (Butler 2006, s. LÄS MER

  2. 2. Between Self-Determination, Consistency and Rights Protection: Process-Based Review in Expulsion Cases under Article 8 of the European Convention on Human Rights

    Master-uppsats, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Jakob Martna; [2023]
    Nyckelord :European Court of Human Rights; European Convention on Human Rights; Article 8 Right to respect for private and family life ; Process-based review; Political self-determination; Protection of rights; Consistent application; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This thesis examines the practice of the European Court of Human Rights to decide expulsion cases implicating migrants with criminal record under Article 8 of the European Convention on Human Rights by use of process-based review. It departs from the premise that such expulsions do not violate absolute rights but constitute interferences with a qualified right, which allows for infringements necessary in a democratic society. LÄS MER

  3. 3. Sångens demokrati : En studie i inkludering och demokrati i förskolans sångstund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ann Ekberg; [2022]
    Nyckelord :Inclusion; singing; preschool; intercultural; norm; democracy; music; Inkludering; sång; musik; sångstund; mångfald; normer; demokrati;

    Sammanfattning : Studien syftar till att beskriva variationen i förskollärares uppfattningar av sångstundens funktion i förskolan när det gäller demokratiuppdraget. Datainsamlingen har skett genom semistrukturerade intervjuer, med åtta informanter från sex olika förskolor under höstterminen 2021 och vårterminen 2022. LÄS MER

  4. 4. Är det detta som kallas medborgarbildning? : Samhällskunskapslärares syn på medborgarbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Leonardo Ygnacio Nilsson; Viktor Ahl; [2022]
    Nyckelord :Medborgarbildning; medborgerlig omdömesbildning; medborgarkompetens; samhällskunskap; didaktik;

    Sammanfattning : Medborgarfostran är en del av skolans uppdrag, men uppfattning om vad som är efter-strävansvärt inom denna fostran är normativt präglat och kan därmed skilja sig åt mellan lärare. Syftet med denna studie är att ta reda på om det finns dimensioner och kompetenser som är ton-givande i samhällskunskapslärares tal om sin egen undervisning kopplat till medborgar-bildning. LÄS MER

  5. 5. När verkligheten blir overklig : När verkligheten blir overklig baserad på de mänskliga sinnenas opålitlighet i samband med mediers bedragande natur

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Felix Lundquist; [2022]
    Nyckelord :Bedragande natur; Film; Filosofi; Mänskliga sinnen; Normativa könsroller; Sociala medier;

    Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats var att skapa djupare förståelser kring medier såsom film och sociala mediers påverkan på människor, specifikt gällande individers perception kring mellanmänskliga relationer och normativa könsroller. Uppsatsen utgår ifrån en egen myntad hypotes, när verkligheten blir overklig baserad på de mänskliga sinnenas opålitlighet i samband med mediers bedragande natur. LÄS MER