Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 42 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. "Det är roligare att jobba med människor än att hålla på och bygga saker" : En undersökning om killars upplevelser av Vård- och omsorgsprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Cornelia Claesson; Julia Bergström; [2021]
    Nyckelord :gymnasieval; maskulinitetsnormer; normbrytande val; påverkansfaktorer; vård och omsorg;

    Sammanfattning : Gymnasieskolans program är könssegregerade vilket kan resultera i att individer begränsas i sina val på grund av könsroller. För killar ses gymnasievalet som mer begränsat om de tenderar att upprätthålla samhällets maskulinitetsnormer. Syftet med undersökningen är att synliggöra killars upplevelser av att göra ett normbrytande val. LÄS MER

  2. 12. Vad är det som gör att kvinnor stannar kvar i byggbranschen? : Normbrytande val och karriärutveckling i en mansdominerad bransch

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Charlotte Ahlqvist; Jenny Larsson; [2021]
    Nyckelord :byggbranschen; jargong; jargong; kön; mansdominerade yrken och normbrytande yrkesval;

    Sammanfattning : Sverige är formellt och på ytan ett jämställt land med principer och policys som förordar jämställdhet men i praktiken finns det stora brister. Den svenska arbetsmarknaden uppvisar en tydlig uppdelning mellan könen där kvinnor och män arbetar inom olika yrken. LÄS MER

  3. 13. Fritidshemmets normbrytande arbete med avseende på familjekonstellationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Sexual identity; gender; Regnbågsfamilj; HBTQ; värdegrundsarbete; fritidshem och lärare i fritidshem.;

    Sammanfattning : Följande studie undersöker kvalitativt hur lärare i fritidshem arbetar med värdegrundsarbete gällande likabehandling. Särskilt fokus riktas mot det normbrytande arbetet med avseende på familjekonstellationer. LÄS MER

  4. 14. Kön och genus i högläsningslitteratur : Ur en lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Lundberg; Anna Norgren; [2021]
    Nyckelord :Kön och genus; högläsningslitteratur; Grundskola F-3;

    Sammanfattning : Studier har visat att flickor och pojkar bemöts olika efter liknande beteende, och att högläsning är en viktig del av den tidiga undervisningen. Fokuset i den här studien är därmed att se hur kön och genus porträtteras i ett antal böcker som läses högt i dagens svenska skolor. LÄS MER

  5. 15. “Hur ser du att det är en mamma?” : En kvalitativ studie kring förskollärares syn på barnlitteratur ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Denise Fogborg; Nathalie Ronge; [2021]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; genus; könsnormer; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Inledning Denna studie har fokus på förskollärares arbete med barnlitteratur ur ett genusperspektiv. Böcker är en stor del av förskolans undervisning och hur förskollärare väljer att lyfta fram dem i barngruppen är således viktigt. LÄS MER