Sökning: "normer restaurangbranschen"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden normer restaurangbranschen.
1. ”En kvalitativ studie om servitrisens självkänsla och emotioner inom restaurangbranschen”
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Inom restaurangbranschen finns det krav och normer för hur en servitris ska bemöta restaurangens gäster. Dessa krav ingår i arbetsrollen och påverkar servitrisens emotioner och självkänsla, vilket skapar en emotionell belastning för servitriserna. LÄS MER
2. ”Någonstans får man ändå bara bita ihop” : En kvalitativ studie om servitriser och servitörers upplevelser av sexuella trakasserier.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/SociologiSammanfattning : .... LÄS MER
3. Get a grip, Köksutensilier för jämställdhet : Ett normkritiskt projekt om produktdesign för ökad jämställdhet i restaurangbranschen.
Kandidat-uppsats, Konstfack/IndustridesignSammanfattning : GET A GRIP - köksutensilier för jämställdhet är ett projekt som uppmärksammar hur normer och traditioner i kockyrket och produktdesign påverkar upprätthållandet av ojämställda arbetsförhållanden. Projektet har resulterat i ett designförslag på en stekpanna som på sikt kan påverka frågor om jämställdhet bland kockar. LÄS MER
4. Högt, lågt eller mittemellan? - Att vara mellanchef i ett hotell- och restaurangföretag ur ett organisationskulturellt perspektiv
Magister-uppsats, Lunds universitet/Sociologi; Lunds universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : I mitt yrkesliv har jag varit verksam i ett antal olika organisationer inom samma bransch, både som anställd och på mellanchefsnivå. Det har fått mig att fundera på dels hur företag som till synes är ganska lika med samma verksamhet och målsättning ändå kan vara så olika? I denna uppsats tar jag utgångspunkt i hur det är att vara mellanchef. LÄS MER
5. Tipping or Stiffing? En kvalitativ studie om dricks i turistnäringen utifrån ett kundperspektiv.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Titel: Tipping or Stiffing? - En kvalitativ studie om dricks i turistnäringen utifrån ett kundperspektiv. Nivå: Kandidatuppsats i Service Management, VT 2018. Institution: Institutionen för Service Management vid Lunds universitet, Campus Helsingborg. Författare: Cassandra Darwiche och Johanna Månsson. LÄS MER