Sökning: "normkritisk analys"

Visar resultat 11 - 15 av 74 uppsatser innehållade orden normkritisk analys.

  1. 11. “Det är flickorna som syns mycket mer, men jag tror att det är fler pojkar som har sex mot ersättning” : En kvalitativ intervjustudie om socialarbetares beskrivningar av sitt arbete avseende sex mot ersättning bland ungdomar utifrån en normkritisk analys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Jessica Andersson; Linn Bekkevold Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Socialarbetare; sex mot ersättning; ungdom; genus; normkritiskt socialt arbete;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka det sociala arbetets praktik utifrån socialarbetares rådande föreställningar om sex mot ersättning bland ungdomar samt förutsättningarna för att bedriva normkritiskt socialt arbete kring denna problematik relaterat till genus-, sexualitets- och åldersnormer. Detta med grund i tidigare forskning som påvisar hur normativa antaganden om den heterosexuella kvinnan som sexsäljare osynliggör bland annat pojkar i detta arbete. LÄS MER

  2. 12. Mellan Raderna : En kritisk analys av Skolverkets allmänna råd - arbete medstudie och yrkesvägledning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Josephine Boman; Yemina Chiboub; [2023]
    Nyckelord :norm criticism; career choice; study- and career guidance; norm critical pedagogy; perspective; gymnasium choice; factors that influence gymnasium choice; norm; stereotypical. segregation; normkritik; karriärval; studie- och yrkesvägledning; normkritisk pedagogik; perspektiv; gymnasieval; faktorer som påverkar gymnasieval; norm; stereotypiskt. segregation;

    Sammanfattning : Där emellan raderna, där finns den. En osynlig barriär som gör det svårt för vissa, lätt förandra. Det är grunden i vårt syfte i denna uppsats. Den osynliga barriären – normer somuppfattas som begränsande för individer samt den kritik som lyfts mot normer och dessbegränsningar. LÄS MER

  3. 13. Jag vill tro att jag kommer att göra rätt, men....

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Lotta Gustafsson; [2022-06-29]
    Nyckelord :Normkritisk pedagogik; normer; lågstadiet; sexualitet; könsidentitet; sex- och samlevnadsnormer;

    Sammanfattning : En granskning av Skolinspektionen (2018) visar på stora brister i undervisningen, framför allt gällande ifrågasättandet av normer. Då en medvetenhet om normer och ett ifrågasättande av dem är relevant för undervisningen, ämnade studien att undersöka hur lågstadielärare förhåller sig till sex- och samlevnadsnormer i relation till sexualitet och könsidentitet samt hur relevant det upplevs att samtala om det med de yngre eleverna. LÄS MER

  4. 14. Håll diskussionen vid liv - En kvalitativ studie om förskolepedagogers upplevelser av jämställdhet, likabehandling och delaktighet i förskolan med utgångspunkt från Lpfö 18

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Cia Sandberg; [2022-03-16]
    Nyckelord :Förskola; Läroplan för förskolan; Jämställdhet; Likabehandling; Delaktighet;

    Sammanfattning : Läroplan för förskolan är förskolans främsta styrdokument, ur den har jag valt ut delar som behandlar jämställdhet, likabehandling och delaktighet i förskolan. Jag har använt mig av standardiserade ostrukturerade intervjuer för att på så sätt få höra sex förskolepedagoger berätta om deras upplevelser av hur arbetet med dessa frågor ser ut. LÄS MER

  5. 15. Hur producerar förskolans pedagogiska miljöer den andre? : En diskursanalys med normkritiskt perspektiv på etnisk representation i förskolans pedagogiska miljöer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jenny Nordberg; Solange Riffo; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med förevarande studie är att undersöka hur etnisk representation framställs i pedagogiska miljöer i sex äldrebarnsavdelningar och analysera utifrån ett normkritiskt perspektiv vilka diskurser om etnisk mångfald som kan ligga bakom utformandet av den pedagogiska miljön. Utifrån de rådande diskurser som identifieras gör vi också en analys av vilka subjektspositioner som blir möjliga i avdelningarna. LÄS MER