Sökning: "nyutexaminerade förskollärare"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden nyutexaminerade förskollärare.

  1. 6. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie kring den nyutexaminerade förskollärarens uppfattning om synliggörandet av matematik

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Edona Rexhaj; [2019]
    Nyckelord :Matematik; förskolebarn; förskola; förskollärare; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ studie samt synliggörande;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie behandlar matematik i förskolan. Syftet är att skapa en inblick i hur nyutexaminerade förskollärare uppfattar deras synliggörande av matematik i förskolan. Studien syftar även till att undersöka vad förskollärarna anser att matematik kan innebära i förskolan. LÄS MER

  2. 7. Förskollärares stress : En enkätundersökning om förskollärares upplevelser och hantering av stress i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Caroline Eriksson; Emma Högkvist; [2019]
    Nyckelord :work environment; preschool; preschool teacher; coping; stress; experience; arbetsmiljö; förskola; förskollärare; hantering; stress; upplevelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur stress upplevs hos nyutexaminerade förskollärare och förskollärare med lång erfarenhet. Vidare undersöks hur förskollärarna hanterar stressen och hur det påverkar arbetet. LÄS MER

  3. 8. Genusperspektiv i förskolans inomhusmiljö : En studie om förskollärares förhållningssätt till genus i förskolans inomhusmiljö

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Forsman; Linnèa Hagström; [2019]
    Nyckelord :Gender perspective; Gender stereotyped norms; Gender system; Indoor Environment; Preschool teacher perspective; Förskollärarperspektiv; Genusperspektiv; Genussystem; Inomhusmiljö; Könsstereotypa normer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares förhållningssätt till genus och könsstereotypa normer, och hur detta förhållningssätt i sin tur påverkar utformningen av inomhusmiljön i förskolan. Studien utgår från en kvantitativ enkätundersökning, med en kvalitativ del där respondenterna gett egna kommentarer. LÄS MER

  4. 9. Förskollärarens förändrade yrkesroll - En studie om hur förskollärarens förtydligade uppdrag har påverkat förskollärarens roll i aktiviteten samling

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Olsson; Marie Popovic; [2015]
    Nyckelord :Barnsyn; Förskolan; Förskolläraryrket; Samhället; Samling;

    Sammanfattning : Arbetet handlar om förskollärarens roll i den förändrade verksamheten med utgångspunkt i aktiviteten samling. Genom intervjuer och observationer har vi försökt närma oss våra frågeställningar kring ämnet. LÄS MER

  5. 10. Musik är glädje -En kvalitativ undersökning av hur förskollärare arbetar med musik som medel för lärande

    C-uppsats,

    Författare :Lindha Norberg; Isabelle Paremyr; [2010]
    Nyckelord :Musik; lärande; fin- och grovmotorik;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet är att belysa hur förskolepedagoger tänker kring och arbetar med att integrera musik isin verksamhet som medel för lärande. Detta med särskild hänsyn till barns språkutveckling,motorik och sociala samspel. LÄS MER