Sökning: "observationer avvikande beteende"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden observationer avvikande beteende.
1. “Vi vill och försöker, men det är inte alltid vi kan.” : En kvalitativ studie om skolpersonalens perspektiv på socialt arbete med elever som lever med föräldrar i missbruksmiljö
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Denna studie undersöker hur skolpersonalen uppmärksammar och arbetar med barn som växer upp med en förälder eller flera föräldrar med ett skadligt bruk av alkohol eller andra droger. Studien undersöker även hur skolpersonalen upplever tillgången till resurser för detta arbete och syftar till att lyfta fram det sociala arbetet i skolan. LÄS MER
2. Multisport
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Vikten av ett rikt föreningsliv är stor och kanske avgörande för många ungdomars positiva utveckling. För att undvika kriminella gäng, droger och annan brottslig aktivitet bör vi i vuxenvärlden utan att tvinga ungdomarna erbjuda alternativ till dessa avvikande beteenden. LÄS MER
3. Betydelsen av studierför återanpassning i samhället. : En kvantitativ studie om den upplevda betydelsen av studier i anstaltför återanpassning i samhället.
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Hur upplever före detta intagna i kriminalvårdsanstalt vikten av studier i anstalt för deras återanpassning i samhället? För att försöka besvara denna frågeställning har vi i vår studie sammanställt datamaterial ifrån en kvantitativ studie. Syftet med studien är att utifrån ett sociologiskt perspektiv undersöka den upplevda nyttan av studier hos före detta intagna i kriminalvårdsanstalt. LÄS MER
4. Specialpedagogik i förskolan-En undersökning om pedagogers erfarenheter av och förväntningar på specialpedagogiskt stöd i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Det är ingen självklarhet att specialpedagogiskt stöd förekommer inom förskolan, eftersom denna skolform inte omfattas av samma krav på specialpedagogisk kompetens som skolan. Styrdokumenten som berör förskolan beskriver att barn som är i behov av särskilt stöd ska få det, men det beskrivs inte någonstans hur hjälpen ska vara utformad. LÄS MER
5. Pedagogers förhållningssätt och möjligheter - att arbeta med barn med avvikande beteende
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Denna studie grundar sig främst på hur pedagoger förhåller sig till barn med någon form av avvikande beteende. Vi har med denna undersökning tagit reda på hur pedagogerna själva anser sig hantera barn som har ett avvikande beteende samt vilka möjligheter de anser att det finns för att tillgodose dessa eventuella behov. LÄS MER