Sökning: "observationer makt i klassrummet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden observationer makt i klassrummet.

  1. 1. Samverkan ur fritidshemspedagogernas perspektiv : En jämförande studie mellan fritidshem i Danmark och Sverige

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Annika Ritzl; [2019]
    Nyckelord :Fritidshemspedagoger; pedagoger; samverkan; fritidshem; skola; diskursanalys; jämförande studie; fokusgruppsamtal; observationer; Sverige; Danmark;

    Sammanfattning : Samverkan är ett begrepp som ofta dyker upp när det pratas om fritidshemspedagogernas arbete under skoldagen. I denna studie har jag jämfört två fritidshem, ett i Danmark och ett i Sverige, för att se hur samverkan bedrivs. LÄS MER

  2. 2. Diskursiva praktiker som kan påverka flerspråkiga elevers identitet och lärande i matematikklassrummet

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Mari Lindström; [2019]
    Nyckelord :matematiklärande; flerspråkighet; Gee; identitet; Foucault; makt; diskursanalys;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva hur diskursiva elev- och lärarpraktiker kan påverka flerspråkiga elevers identiteter och lärande i matematikklassrummet. Undersökningsobjektet är flerspråkiga elever i årskurs åtta på tre olika skolor. Frågeställningarna handlar om språkanvändningen hos flerspråkiga elever. LÄS MER

  3. 3. Interaktioner ur ett genusperspektiv : Talutrymme och dominans i en årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Lundin; [2018]
    Nyckelord :Interaktioner; kön; genus; pojkar; flickor; lärare; dominans; makt; talutrymme;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka interaktioner i en klass i årskurs 3 mellan lärarenoch eleverna ur ett genusperspektiv. Studiens forskningsfrågor har varit att undersöka hurmycket talutrymme pojkarna respektive flickorna får i klassrummet samt att undersökahur interaktionerna ser ut mellan läraren och pojkarna respektive flickorna. LÄS MER

  4. 4. A Clockwork Childhood - an ethnographic study of a preschool in São Paulo

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Max da Rocha; Jakob Hülphers; [2015]
    Nyckelord :time; space; discipline; Brazil; routines; preschool; environments;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskolans dagliga verksamhet formas och möjliggörs av tidsliga och rumsliga förutsättningar. Vi har närmat oss detta ämne genom att observera två klasser, en med fyra- och en med femåringar, på en stor förskola i São Paulo, Brasilien. LÄS MER

  5. 5. Att vara lärare utan riktning : En studie av lärares upplevda utmaningar i en språkintroduktionsklass

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Frida Hedström; [2014]
    Nyckelord :Språkintroduktion; lärare; nyanlända; integration; skola; utbildning; lärande; makt; mångfald; kunskap;

    Sammanfattning : Den svenska skolan innefattar i dagens globaliserade samhälle elever från alla världens hörn och i den svenska grundskolan talas det idag cirka 200 olika språk. Mitt intresse för skolan ligger framförallt i hur skolan ska kunna anpassa sig efter en alltmer globaliserad värld där olika språk, kulturer och kunskaper måste samsas och hitta en gemensam grund att stå på. LÄS MER