Sökning: "organisationsidentiteten"
Visar resultat 16 - 20 av 38 uppsatser innehållade ordet organisationsidentiteten.
16. ”Jag är ju ändå främst forskare.” : – en etnografisk studie om organisationens identitet och den kollektiva gemenskapens betydelse för den sociala identiteten
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : I en föränderlig värld antar organisationer strategier för att överleva. En strategi är att ständigt förändras till sin omgivning via organisationsförändringar. Men samtidigt är vad man gör samt vem man gör något åt är en viktig del av den anställdas identifiering. LÄS MER
17. Vad är meningen med det här? : En studie om intranätets påverkan på medarbetares identitetsskapande processer i en föränderlig organisation
Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen; Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : Denna uppsats utgångspunkt är att undersöka intranätets möjliga påverkan på anställdas identitetsskapande där syftet är att undersöka den roll intranätet har i form av vidmakthållande och/eller upprättande av organisationsidentiteten. Detta görs genom att studera hur innehållet på intranätet genom olika kommunikationsaktiviteter och tolkningsprocesser medarbetare emellan bidrar till formningen av identiteten inom organisationen. LÄS MER
18. Identitet och kommunikativt ledarskap i en fragmenterad organisation : En studie av Karlstads kommun och dess chefsbrev
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur Karlstads kommuns chefer ser på chefsbrevet, ett månatligt nyhetsbrev som sänds ut till dem. Brevet innehåller information som ska underlätta för kommunens chefer att bedriva ett kommunikativt ledarskap med fokus på meningsskapande och delaktighet. LÄS MER
19. Identitet & Förtroende : Om ledarens inverkan på medarbetarnas identifikation
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Studien syftar till att från den anställdes perspektiv skapa en större förståelse för relationen mellan organisationens identitet och den anställdes förtroende för ledaren. Då studiens syfte har varit att skapa en ökad förståelse för relationen mellan dessa två begrepp så valdes en kvalitativ metod. LÄS MER
20. "Gör som jag säger, tänk som jag vill" : Värdegrunder som identitetsstyrning inom organisationer
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Företag lägger ofta betydande resurser på att stärka sitt varumärke där en stor del av dessa resurser läggs på att utbilda och anpassa de anställda till organisationen. För att attrahera, behålla och motivera medarbetare samt upprätta ett konkurrenskraftigt varumärke etablerar många organisationer idag värdegrunder som viktigt direktiv i strävan efter en framgångsrik verksamhet. LÄS MER