Sökning: "påverkan -teori och praktik"

Visar resultat 11 - 15 av 107 uppsatser innehållade orden påverkan -teori och praktik.

  1. 11. Skolans språksyn och transspråkandets påverkan hos andraspråkselever i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Transspråk; Andraspråks elever; språksyn; enspråkighetsnorm;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att få en fördjupad kunskap kring den rådande språksynen i skolan och hur den i sin tur påverkar skolans undervisningssammanhang samt hur en transspråkande pedagogik kan påverka andraspråkselevers språk-, kunskap- och identitetsutveckling. Kunskapsöversikten baseras på tio vetenskapliga artiklar som har relevant koppling till frågeställningen. LÄS MER

  2. 12. Gräsytor och biologisk mångfald : en undersökning om hur biologisk mångfald påverkas av klippfrekvens och dagens skötsel

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Alma Christensson; [2023]
    Nyckelord :biologisk mångfald; gräsyta; urban miljö; skötsel; klippfrekvens; klippteknik;

    Sammanfattning : Att bevara och öka den biologiska mångfalden är ett hett ämne i dagens diskurs. Det finns många vetenskapliga studier som visar att kortklippta gräsytor inte gynnar den biologiska mångfalden, samtidigt som de i Sveriges urbana gröna miljöer utgör ca 50%. LÄS MER

  3. 13. Alla barn är inte lika mycket värda : En rättssociologisk studie av barnets bästa i domar och reportageböcker.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emelie Ahlborg; Emilia Lindgård; [2023]
    Nyckelord :Barnkonventionen; Utlänningslag; Barnets bästa; Barnets sårbarhet; Barn i migration;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka på vilket sätt migrationsrättens uppdrag att reglera invandring genom dombeslut förhåller sig till barnets bästa/barns mänskliga rättigheter. Därtill har barnets psykologiska påverkan av migrationsprocessen även undersökts. LÄS MER

  4. 14. Förskollärares förhållningssätt till genuspedagogik : En kvalitativ studie om hur förskollärare anser att genuspedagogiken framträder i förskolans utbildning

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna-Maria Mejlon; Felicia Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Genus; genuspedagogik; jämställdhet; könsstereotyper; lärmiljöer; förskollärare; normer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare ser på genuspedagogik och hur genuspedagogiken framträder i förskolans utbildning. De frågor som ställs är vad förskollärare har för tankar kring genuspedagogik i förskolan, vad för påverkan som lärmiljön och materialet har på genus samt likheter och skillnader som framträder i hur förskollärare använder genuspedagogiken i förskolans utbildning. LÄS MER

  5. 15. Samhällsplaneraren. Roller av professionen En kvalitativ undersökning av kommunala översiktsplanerares upplevda roller

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Alexander Wikhall; Philip Lennerö; [2022-08-12]
    Nyckelord :samhällsplanerare; upplevda roller; självreflektion; planerarroller; urban planner; perceived roles; self-reflection; planner roles;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats undersöker kommunala planerares upplevda roller i sitt yrkesutövande i Sverige. Syftet med uppsatsen är att i en svensk kontext undersöka kommunala planerares upplevda roller i sitt yrkesutövande och hur dessa roller påverkar deras syn på sitt yrke och på planering som praktik i skapandet och omdanandet av det fysiska rummet. LÄS MER