Sökning: "påverkan -teori och praktik"

Visar resultat 6 - 10 av 107 uppsatser innehållade orden påverkan -teori och praktik.

  1. 6. Pixels to Purls : Unravelling the Revival of Knitting in the Digital Age

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Emma Niemelä; [2023]
    Nyckelord :Knitting; Online communities; Participatory culture; Knowledge sharing; Stickning; Onlinenätverk; Delaktig kultur; Kunskapsdelning;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar återuppträdandet av stickning som en populär aktivitet och den roll som online-plattformar spelar för att stödja och upprätthålla denna trend. Genom intervjuer med stickare och analys av online-gemenskaper för stickning visar studien att stickning har upplevt en återkomst på grund av dess nostalgiska och terapeutiska drag, vilket främjar kreativitet, gemenskap och en känsla av samhörighet. LÄS MER

  2. 7. ”Ibland kan man känna när man kommer hem att jag har inte ens sagt hej till alla idag. Och det gör nästan ont i hjärtat.” : En kvalitativ studie om lärare i fritidshems arbete för att stärka elevers självbild

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Midori Maeyama; [2023]
    Nyckelord :Självbild; bekräfta; elevbemötande; fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka med vilka metoder och arbetssätt lärare i fritidshem arbetar för att stärka elevers självbild och hur lärare i fritidshemmet upplever i verksamheten möjligheter och utmaningar med detta arbete. Detta genom att problematisera bristen på konkreta arbetssätt i läroplanen som lärare i fritidshem skulle använda sig av i praktiken. LÄS MER

  3. 8. Vad har vi lärt oss? : En studie om förskollärares samarbete med vårdnadshavare under och efter Covid-19.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linda Telehagen; Lisa Johansson; [2023]
    Nyckelord :Samarbete; kommunikation; pandemi; inskolning; utvecklingssamtal; föräldramöte; sociokulturellt perspektiv; förskollärare; vårdnadshavare; covid-19;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur Covid - 19 pandemin skapat nya arbetssätt. Särskilt undersöker vi förskollärares erfarenheter och lärdomar i samarbetetmed vårdnadshavare. LÄS MER

  4. 9. Goodwill, or more like goodwin?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ebba Thomasson; Alexander Wilson Lövås; Clara Haglind; [2023]
    Nyckelord :Goodwill; nedskrivning; omvärldsfaktorer; Business and Economics;

    Sammanfattning : Studien ämnar att uppfylla två syften där det ska undersökas om hur processen går till för nedskrivningsprövning av goodwill och hur den påverkas av omvärldsfaktorer. För att uppfylla våra syften genomfördes en kvalitativ studie där det hölls intervjuer med elva olika personer som jobbar med nedskrivningsprövningen på tio olika företag. LÄS MER

  5. 10. Att lyfta språken är ett sätt att visa respekt : En kvalitativ studie om hur förskollärare uppfattar arbetet med inkludering av barns modersmål i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ida Alfredsson; Bianca Molina Marchese; [2023]
    Nyckelord :Modersmål; förskola; inkludering; scaffolding; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om vilka strategier och redskap som yrkesverksamma förskollärare använder i arbetet med att inkludera barns modersmål. Två forskningsfrågor har formulerats utifrån syftet; Vilka specifika strategier och redskap använder förskollärare för att inkludera barns modersmål? och Vilka utmaningar upplever förskollärare att de ställs inför i arbetet med att inkludera barns modersmål? En kvalitativ metod används för att besvara syfte och forskningsfrågor och semistrukturerade intervjuer används som datainsamlingsverktyg. LÄS MER