Sökning: "påverkan -teori och praktik"

Visar resultat 16 - 20 av 107 uppsatser innehållade orden påverkan -teori och praktik.

  1. 16. ”Det är deras rätt att ha inflytande, men inte på bekostnad av någon annan” : En kvalitativ studie om vad förskollärare beskriver som barnens inflytande över förskolans aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jessika Fredin; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; inflytande; barnperspektivet; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra vad förskollärare beskriver som barnens inflytande över förskolans aktiviteter. Genom semistruktuerade intervjufrågor till fem förskollärare i södra Sverige genomförs en kvalitativ undersökning. Studien använder den didaktiska triangeln som ett teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 17. Hur beskrivs ansvar i samband med sexuella övergrepp?

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Nelly Samuelsson; [2022]
    Nyckelord :Ansvar; sexuella övergrepp; diskurs; maktstrukturer; språk; patriarkat.; Social Sciences;

    Sammanfattning : I följande uppsats presenteras en undersökning som utreder Sydsvenskans rapportering av sexuella övergrepp under år 2017. Med utgångspunkt i en Norman Fairclough inspirerad kritisk diskursanalys utreder uppsatsen hur ansvar för sexuella övergrepp porträtteras i nyhetsartiklar. LÄS MER

  3. 18. Orosanmälningar i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare hanterar situationer med barn som eventuellt far illa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Pettersson; Elin Johansson; [2022]
    Nyckelord :Orosanmälan; Anmälningsplikt; Agerande; Förskola; Socialtjänst;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera hur förskollärare och socialsekreterare uppfattar förskolans anmälningsplikt. Studien utgick från systemteorin; hur olika system samarbetar för att uppnå bästa resultat. Studien genomfördes med semistrukturerad intervju som metod, där tre förskollärare och tre socialsekreterare intervjuades. LÄS MER

  4. 19. Pedagogernas uppfattningar kring högläsning i förskolan : En kvalitativ undersökning om hur högläsning används i förskolan för att stärka barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Kronqvist; Elin Ahlenius; [2022]
    Nyckelord :Literacy; read aloud; language development; preschool; Literacy; högläsning; språkutveckling; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om pedagogernas uppfattningar om vilken eventuell påverkan högläsning har på barns språkutveckling. I studien har det använts en kvalitativ metod där data samlades in genom intervju av fokusgrupper. LÄS MER

  5. 20. Estetiska uttrycksformer i förskolan. : En kvalitativ studie där förskollärare beskriver sina erfarenheter av att arbeta med estetiska uttrycksformer i förskolans praktik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lenore Karlsson; Lara Gehlin; [2022]
    Nyckelord :Estetiska uttrycksformer; sociokulturella perspektivet; lärmiljö; kommunikation; förskola.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver sina erfarenheter av att arbeta med estetiska uttrycksformer och hur det bidrar till att barn får uttrycka sig, samt vilken påverkan den fysiska och sociala miljön har. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv och en kvalitativ forskningsansats. LÄS MER